روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

حجة الاسلام شیخ محمدرضا خراسانی

به قلم دامنه: به نام خدا. در شب شهادت امام حسن عسکری (ع) که سرآغاز امامت امام زمان مهدی موعود (عجّ) است در سلسله مباحث روحانیت دارابکلا، به معرفی جناب حجة الاسلام والمسلمین شیخ محمدرضا خراسانی (شیخ زین العابدین) می پردازم: ایشان از خاندانی مذهبی، مُلّا و دارای مکتبخانه و مورد وثوق جامعه ی دارابکلا برخاسته است. پدربزرگ شان مرحوم مُلامحمدکاظم و پدرشان مرحوم مّلآقاسم هر دو برای محل از وجاهت برخوردار بودند و پدرشان بنّای مشهور و محبوب بود. شیخ محمدرضا از روحانیون نسل دهۀ 30 دارابکلا، طلبگی را از مدرسۀ علمیۀ امام صادق (ع) دارابکلا آغاز کردند و پس از طی مقدمات عرب نزد مرحوم آیة الله آقا دارابکلایی، رهسپار مشهد مقدس شدند و هنوز نیز در آن شهر رضوی مقیم اند. ایشان در حوزۀ مشهد همۀ مراحل طلبگی را بشایستگی طی کردند و از محضر اساتید مبرّز و مشهور کسب فیض نمودند. در دروس حوزوی مرحوم آقای فلسفی بزرگ برادر محمدتقی فلسفی و حاج آقا آیة الله مرتضوی شرکت می کردند.


آقای خراسانی شخصیتی فاضل، ارزشمند، دارای روحیه ی آرام و صاحب کمالات اخلاقی، علمی و تبلیغی و پژوهشی اند و نویسنده ی چندین تحقیق و مقاله.   خطیبی توانا، دانشمند و مسلط اند و در وعظ و سخن علاوه بر فصاحت و بلاغت، منطقی و متواضع و به دور از هر گونه رویّه های تملّقی و خرافی اند. ایشان در بنیاد پژوهش رضوی مشهد به پژوهش اشتغال دارند و از روحانیون باسواد و متقی و وارسته و پاک زیست اند. استقلال مالی ایشان موجب گشته است، عزّت نفس و حریّت و حق گرایی را فدای مصلحت سنجی ها نکنند که متأسّفانه دامنِ برخی از افراد روحانی را فراگرفته و از بیان سخن واقع می هراسند و بر بزَک کردن ها روی می آورند و توجیه گری ها. که البته مردم جامعۀ مذهبی ایران، همۀ این نوع نگرش ها را می فهمند.



شیخ محمدرضا خراسانی. سال 1394. داراب کلا


حاج آقای خراسانی از سال های دور به تبلیغ در محرم و رمضان اهمیت می دادند و در دارابکلا نیز چند مرحله خطیب و واعظ مسجد و تکیه شدند. من چندین بار پای منبرهای گرم و منطقی و مستندشان نشستم و به سخنان منظم و کوتاه و گویای شان گوش فرادادم و وی را فردی فرهیخته و بسیار فاضل و بااخلاق یافتم. ایشان فامیل نزدیک خانواده ام هستند و با هم مراوده ی گرم و صمیمانه داریم و چند بار هم به منزل شان رفتیم و از خصلت خوب این روحانی متخلق به اخلاق الله بهره بردم. فردی بشدت دوست داشتنی و محبوب است. رفت و آمدمان با این خاندان از سال های دور تا الان همچنان مستدام مانده است و برقرار.


این روحانی گرانقدر دارابکلا که موجب سربلندی و افتخار محل هستند، فرزندان خود را نیز طلبه کردند و در خدمت اسلام اند و برای همگی آرزوی سلامتی و توفیق دارم.   برای ایشان و همۀ اهل خانه و خانواده ی محترم شان، سلام بسیار گرم دارم. به برادرش حاج محمد کاظم خراسانی رفیق بسیار قدیمی و همیشگی من و به خواهر گرانقدرشان حاجیه ربابه و همۀ منتسبان شان در این پست سلام گرم و آرزوی توفیق الهی دارم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد