روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

گپ و گفت شیخ مالک و دامنه

پست 4519 : به قلم حجة الاسلام مالک رجبی دارابی 58. «سلام جناب آقاابراهیم. در راستای پست 4509 اینجا، شما در عین حال که خیلی لطف دارید، خیلی تواضع هم دارید از این جهت نفس خودتان را به زمین می کوبید تا خللی در احوالات عرفانی شما و بزرگی شما وارد نشود.


معمولاً شخصیتهای بزرگ به نفس خودشان نهیب می زنند و از خودشان هیچ وقت تعریف نمی کنند. تا این نفس سرکش و پدرسوخته انسان را بسوی تکبر و غرور و هوا و هوسها و تمایلات نفسانی سوق ندهد.


در هر صورت شما جناب آقا ابراهیم هم دروس حوزه را حتی المقدور مطالعه داری و استاد دانشگاه بودی و از همه بالاتر نویسنده بسیار با مهارت و موفقی هستی. و بنده از نوشته های شما خیلی چیز ها یاد گرفتم و هر جا لازم شود استفاده می کنم. شَکَّرَ اللهُ مَساعیکم. ارادتمند مالک رجبی دارابی.»


 نامۀ دامنه به شیخ مالک : به نام خدا. سلام من هم به شما دوست فاضل و پاک سیرتم جناب آشیخ مالک ارجمند ما. لطف آدمها به انسان ها یک فرهنگ دیرین بشری ست و لطف شما به من، از همین روحیه ی بالا برمی خیزد.  شما از روحانیونی بامَرام و بامروّتی هستی که من به درستی و راستی و رادمردی ات گواهی می دهم.


طلبه یعنی کسی که دست از طلب برنمی دارد تا عمر در پی افزودن خود است. من به یُمن این دوستی و یاریگری و رفاقت مان، این آیۀ «عالین» (75 سورۀ مبارکۀ ص) را هدیۀ شما می کنم چرا که خوب، خاکی بودن و تواضع را بلدی و بدان عاملی. و نیک می دانی که اَبعدِ چیزها به یک روحانی و طلبۀ دینی تکبّر و فرعونیت و ربوبیت پنداری ست.


شما خود جناب شیخ مالک در مکتب امام صادق (ع) از «عالین» بلندمرتبه ها _که مصداق اَتمّش ائمه ی اطهار (ع) اند_ پیروی و تبعیت می کنی و در تابعیتِ تالی تِلوّ های معصومین (ع) هستی. این آیه را من و شما و هر کس که با قرآن به قول امام علی (ع) رفیق و همنشین است و با آن اُنس دارد، خوب درک می کند:


قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعَالِینَ. «فرمود اى ابلیس چه چیز تو را مانع شد که براى چیزى که به دستان قدرت خویش خلق کردم سجده آورى آیا تکبُّر نمودى یا از [جمله] بلندمرتبه هایی»


من آنچه در بارۀ من نوشتی را نشانِ تواضع شما می دانم و خودم را که بارها و بارها گفته ام پرِ کاهی بیش نمی دانم. و من اساساً روحانیت را پیشرَوان، پیشبَران و پیشوایان خودم می دانم و شاگردشان هستم؛ روحانیتی که حداقل سه شرط در آن بدرستی جمع باشد: دنیانازدگی، آزاداندیشی_آگاهی و وارستگی. خدا نگه دار شیخ مالک ما.


(دامنه دارابکلا)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد