روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

حجه الاسلام سیدعلی صباغ دارابی

پست 2233 : به قلم دامنه : به نام خدا. طبق لیستی که دارم، حال نوبت آن رسیده است که به معرفی یک از روحانیون بزرگ و از سادات خوشنام یعنی جناب حجه الاسلام والمسلمین سیدعلی صباغ دارابی بپردازم. امید است به مدد حضرت حق، حقّ مطلب را در باره ی این روحانی گرانقدر و ارزشمند و دانشمند اَدا نمایم.

ایشان از نسل دهه سی اند. از جوانان پیشرو در تحصیل علوم دینی بوده اند. ابتدا در مدرسه ی علمیه ی امام صادق (ع) دارابکلا نزد مرحوم آیة الله آقاشیخ محمدباقر دارابکلائی به کسوت طلبگی درآمدند. سپس به مشهد مقدس در جوار حضرت رضای آل محمد (ع) مهاجرت کردند و طلبگی را به شایستگی و دقت تا به آخرین حدِّ دروس خارج فقه و اصول رساندند. و خود نیز یک مدرّس و محقق ارزشمند این مسیر دینی و فقهی گردیده اند.

اهل تهذیب نفس اند. خوش اخلاق و دارای نفسی گرم می باشند. خطیب، نویسنده، و اهل سیاست نیز هستند. تخصّص شان در فقه آل محمد (ص) و مهارت علمی شان در روایات و آیات و دین می باشد. انقلابی و از السّابقون دارابکلاند. مراوادت مردمی شان عالی ست. صاحب چند مقاله تخصصی و دینی اند. کتاب هم نگاشته اند. صدها بار در دارابکلا به منبر رفته اند. دامنه پای منبرها و ذکر مصائب حزن آفرین وی، بارها و بارها نشسته و درس دین و دین ورزی و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) آموخته است. گویی چونان روحانیان بزرگ دیگر، آموزگار دینی ما جوانان دهه ی چهل بوده اند.

با همه ی انقلابیون محل رابطه ای درخور و مودّتی بالا و عیان دارند و با بسیاری از جوانان محل دمخور و صمیمی اند و به گرمی آنها را می نوازند. مشیء سیاسی و فکری ایشان با آن که مشخّص و دارای مواضع تقریبا" معیّن است، ولی این را بهانه ای برای تقابل و ستیزش و اختلاف افکنی قرار نمی دهند و لذا همه ی افراد مومن و انقلابی هر دو جناح محل را در زیر بال محبت خویش، گرم و محترم و عزیز می دارند.

از آنجا که ایشان روحانی فاضل، برجسته، مشهور و دارای سابقه ی فراوان علمی و پژوهشی و سیاسی اند، برای همه ی محل نام آشنا و پرآوازه اند. پند و وعظ های ایشان در بُعد اخلاقی و آداب دینی موثر و کاراست و مردم وی را بی ریا دوست می دارند. مرحوم پدرشان از سادات نجیب محل بودند و یکی از برادرهای شان محمدباقر صباغ دارابی در جبهه شهید شدند.

آنچه به قلم دامنه می آید به معنی آن نیست، کامل و دربرگیرنده است، این شمّه نویسی، رسمی ست که دامنه در معرفی روحانیون محل پیش گرفته و اگر همه ی مسائل نمی آید، به این معناست که در یک پست نمی شود شرح حال را تفصیل داد. ناگفته نماند که رابطه ی دوستانه و ارادتمندانه ی دامنه با جناب ایشان هیچ گاه دستخوش هیچ رخدادی نشده است و با صمیم و شمیم دل، وی را روحانی بزرگ دانسته و می دانم. هنوز نشده و رخ نداده ایشان امثال ما را ببینند ولی محبت نورزند. بسیار با ما گرم اند و بارها ما را در محضر و منبر تشویق کردند و رهنمود دادند. از وی می طلبم در جوار رحمت رضوی (ع) من و دامنه خوانان ارجمند را از عطر دعای همیشگی شان بی نصیب نگذارند. خدا حافظ و ناصر همه ی روحانیون فاضل و دانشمند، که الحق، طیب روح مایند. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

جناب حجه الاسلام والمسلمین سیدعلی صباغ دارابی. 30 مرداد 1394. مزار دارابکلا. مراسم مرحوم حاج رشید دهقان. عکس را جناب حاج حسین رمضانی دارابی مدیر گرامی رنگین کمان به دامنه هدیه کردند

 

جناب حجه الاسلام والمسلمین سیدعلی صباغ دارابی. 30 مرداد 1394. مزار دارابکلا

و

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد