روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

نقد حجة الاسلام شفیعی مازندرانی بر دامنه در بارۀ ولایت فقیه

پست 2558 : به قلم حجة الاسلام شفیعی مازندرانی 99 : دامنه: به نام خدا. این متن نقد جناب حجة الاسلام والمسلمین سیدمحمد شفیعی مازندرانی استاد محترم حوزه و دانشگاه بر دامنه است در باره ی پست 2544 اینجا با عنوان «تفاوت نظر مراجع در بحث ولایت فقیه»، که دیروز 4 شنبه 12 خرداد 1395 نوشته و منتشر کرده بودم. اینک ضمن سلام و سپاس و احترام فراوان، این نقد ایشان بر دامنه را عینا" ارائه می کنم:


«حدیث بیداری ( 3 ) العلماء ورثه الانبیاء افراد اسلام شناس و با تقوای عادل ، خط پامبران و امامان معصوم را ترویج کرده و تداوم : می بخشند (پاسخ به یک شُبهه) آیا افرادی مثل آیه الله العظمی خوئی (ره) را می توان ،مخالف نظریه ی و لایت فقیه ، معرفی ، کرد ؟در پاسخ ، باید گفت : حساب نا آگاهان ، وحساب مغرضان جداست ولی دوستان ،باید توجه داشته باشند که : 
در مسائل دینی ، چه قسمت فردی و چه قسمت اجتماعی سیاسی ، آن باید بسیار با احتیاط سخن گفت یا قلم ، زد بویزه ،در باب انتساب دیدگاه ها به به افراد بلند آ واز ه دینی . زیرا : هر یک از .آنان در قیامت یقه آدمی را جمع می کنند و می گویند:

آیا من معتقد بودم که .در جامعه : حکومت در دست کفار ، مشرکان یا منافقان باشد ؟( بدیهی است .که ...مومنان باید تلاش کنند تا در روز گار غیبت امام معصوم ( ع ) نایب امام زمان ( عج ) موقتا حاکم باشد تا آن حضرت ظهور کند - زیرا خود امامان معصوم علیهم السلام ، برای مراکزی یا برای زمانی که حضور نداشتند ، چنین می کردند و احادیث فراوان آنان موید این سیره است ) . لابد در آن صورت ، فرد مورد خطاب ، پاسخ می دهد که : از فلان عبارت شما چنین مطلبی ، استفاده ، کرده بودم او می فرماید :

من در آن جا فلان حدیث یا فلان دلیل را برای اثبات مدعا کافی ندانستم ، نه آن که اصل مدعا را قبول نداشته ، باشم لذا در فلان نوشته ، همراه فلان دلیل ، این مدعا را پزیرفتم . درحالی که تو بر اثر عدم دقت لازم یاجهت عدم آگاهی کافی و یا بخاطر عدم تفقه و تخصص مربوطه ، مرا در شمار مخالفان این مساله قرا داده ، مایه مسرت دشمنان را فراهم آوردی و موجب ازردگی خاطر من شدی .....(.گرچه ممکن است در همین دنیا هم آنان ، که بر اعمال ما اشراف دارند ، در حق آدمی نفرین کنند ) فی المثل : استادم ایه الله العظمی جوادی آملی دام ظله در کتاب ولایت فقیه می نویسد : کسانی که نظر شیخ انصاری را در مکاسب می بینند چرا نظر او را در کتاب «قضا» نمی بینند )) شیخ در کتاب قضائ می نویسد : 

«حکم فقیه جامع الشرایط در تمامی فروع احکام شرعی و موضوعات آن حجت و نافذ است زیرا مقصود از لفظ حاکم که در روایات آمده (فانی قد جعلته علیکم حاکما) ، نفوذ حکم او در تمامی شئون و زمینه هاست و مخصوص مسائل قضایی نیست و این همانند آن است که سلطان وقت کسی را به عنوان حاکم معین کند که مستفاد از آن ، تسلط او بر تمامی آن چه مربوط به شئون حکومت است چه جزیی باشد و چه کلی ؛ و لذا لفظ «حَکَم» را که مخصوص باب قضاوت است به کار نبرده ، بلکه لفظ «حاکم» را که عمومیت نفوذ سلطان را می رساند به کار برده اند .» (کتاب القضاء، ، ص 48 ـ49)

همچنین ایشان در کتاب مکاسب می نویسند : «از فرموده امام که «فقها» حجت من بر شما و من حجت بر آنان هستم ، معلوم می شود این حجت بودن ، در همه اموری است که انسان در عمل به آن محتاج حجت شرعی است .»( مکاسب ، ، ص 154) و در باب دیدگاه ایه الله العظمی خوئی نیز مساله به همین قرار است باید خیلی دقت کرد تا به قول مرحوم امام راحل سلام الله علیه ، در شمار مخالفان تداوم خط انبیا قرار نگرفت.

مرحوم آیت الله العظمی خویی در کتاب «مبانی تکمله المنهاج» می نویسد :«... اما نهادهای حکومتی و بخشی از نیروها و تشکیلات حکومتی مانند ارتش ، قضا ، امور انتظامی و امنیتی را جزیی از امور حسبه ، برشمرده و از این رو ، ریاست فقیه در آن امور را از باب قدر متیقن لازم دانسته است .»( مبانی تکمله المنهاج ، پیشین ، ج 1 ص 6).

ایشان همچنین در کتاب منهاج الصالحین می نویسد :«از آن جا که انجام این مهم و تحقق خارجی آن نیازمند به رهبر و فرماندهی است که مسلمانان دستورات و اوامر او را بر خود نافذ بدانند ، پس چاره ای جز تَعیّن آن در فقیه جامع الشرایط نیست زیرا فقیه متصدی اجرای این امر مهم از باب امور حسبه است .» (منهاج الصالحین، ، ج 1 ص 366) امید وارم اصحاب قلم مواظب خود باشند.»

پاسخ دامنه : در پست جداگانه 2559 اینجا. (دامنه دارابکلا)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد