روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

نقد حجة الاسلام شفیعی مازندرانی بر دامنه

به قلم حجة الاسلام شفیعی مازندرانی 111: توضیح دامنه : به نام خدا. جناب حجة الاسلام والمسلمین سیدمحمد شفیعی مازندرانی، در این متن، با طرح یک سؤالی که به نظر می رسد از ایشان شده است، به شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» پرداخته است که برای چاپ و انتشار به تلگرام دامنه ارسال کرده اند. ضمن سلام و سپاس، باشگاه آزادادندیشی دامنه آن را بی کم و کاست ارائه می کند. از آنجایی که دامنه طی روزهای ماه رمضان امسال، در پاسخ های سه گانه اش به حجة الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی در باره ی این شعار، (ذخیره شده در سلسله مسائل اندیشه های سیاسی اینجا) مسائلی را مطرح کرده است، بنا بر این، این متن 111 جناب ایشان در حقیقت پاسخی به دامنه و به عبارتی نقد آزاد بر دامنه است:



جناب حجة الاسلام والمسلمین سیدمحمد شفیعی مازندرانی. 1394. عکاس: دامنه


«پاسخ به یک پرسش. منظور از شعار انقلابی مردم  ایران ، (( مرگ بر ضد ولایت  فقیه )) شعار  بجای  مانده از دوران  امام راحل ( ره ) چیست ؟


پاسخ : این شعار هنگامی درخشید که : بعضی می گفتند  که حکومت ایران ، باید مثل آن چه در غرب می گذرد دموکراتیک  باشد و تفکر  سکولاریسم چارچوب  قانون اساسی آن را تشکیل دهد  که امام راحل  ( ره )  فرمود :   ((فقط جمهوری اسلامی نه یک کامه زیاد و نه یک کلمه کم )) . که اکثریت مطلق ملت بدان رای دادند   البته هنگام نوشتن قانون   اساسی ، نیز نظر بر آن شد که نظام  ، بر مبنای اسلام ، و مذهب رسمی آن  شیعه ی امامیه  ،  زیر نظر ولایت فقیه  اداره شود  ، شعار های اقلیتی غرب گرا وشرق باور بالا رفت  که ولایت فقیه لازم نیست  که با شعار کوبنده مردم (( مرگ بر ضد ولایت فقیه ))،  رو به رو  گشته ، به ظاهر ، ساکت شدند که این روز ها   جهت تضعیف شعار انقلابی مردم ، همراه با نمک دلسوزی از مراجعی که به نظرآنان ضد ولایت فقیه هستند وبه نظر اینان ، ولایت  فقیه را قبول ندارند ، به  شبهه آفرینی ، دست زده  اند  که این شعار ،  بعضی از  مراجع را شامل می شود   و بهتر است تعطیل شود  البته ، فردا هم  خواهش میکنند که قانون اساسی را دستکاری کرده اسلام ووولایت فقیه ، را برداریم و ...


نخیر  اینان ، پشت سر این شبهه چیزی دیگری را می جویند که به خاطر ترس از مردم  فعلا  ، کمی در لفافه ها فرمایش  می فرمایند و این نکته اشاره کنم که : استدلال مراجع عظام ، بر اثبات ضرورت  ولایت فقیه ، مختلف است مثلا : بعضی ار راه احادیث  مربوطه  ، استدلال ، می کنند وبضی دیکر که ، شبهاتی  ،براسناد  یا بر دلالت آن ها دارند  که موجب شد بگویند از این احادیث نمی توان ولایت  را اثبات کرد کدر پی این گونه اظهار نظر ها است که  :  مخالفان شعارانقلابی مردم  ، به صدا در آمدندد ، د غافل از آن که مراجع مورد نظر آنان  در باب ضرورت وجود ولایت  فقیه ،  در جامعه ، به  ((   دلیل حسبه  ))تمسک  میجویند و بعضی از راه استدلال عقلی به اثبات اصل ضرورت ولایت ، می پردازند .اعم از ولایت مطلقه  یا ولایت مقیده.


آری :  دلیل ها متفاوت است  نه ، منظور ها این است  که افرادی مثل صاحب مفتاح الکرامه   ( ج 10 ص 21 )  می گویند : اجماع فقهای شیعه  ، بر  این مساله است  ونراقی در کتاب عوائدالایام ( 188 ) به اجماع  توجه دارد و  محقق کرکی در کتاب الرسائل ج 1 ص 27.0و 269 می نویسد : همه ی فقهای شیعه بر این عقیده اند که فقیه جمع الشرائط . که از او به (( مجتهد در احکام شرعبه  ))، یاد می شود در دوران غیبت امام معصوم ( ع ) عنوان نیابت او را در همه امری که نیابت از آن صحیح است دارا است .چنان که شخصیت هائی  هائی مثل صاحب جواهر  مساله ولایت فقیه را از مسلمات شیعه معرفی میکنند(ج 16 ص 178 ) و نیز از ضروریات  شیعه بحساب می آورند ( همان ) وآیه الله العظمی  بروجردی می فرمود  از مسائل بدیهی است ( مجله  ی  حوزه شماره 44 / 43 ویژه نامه  )   نتیجه آن است که در میان فقهای نام  دار شیعه ، ضد ولایت فقیه  نداریم.


پاسخ دامنه : به نام خدا. ضمن سلام و تشکر وافر از متن صریح ایشان و بهره آموزی از فحوای  آن، پاسخ آزاد و صریح دامنه در پست جداگانه. (دامنه دارابکلا)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد