روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

حجة الاسلام والمسلمین سید محمد شفیعی مازندرانی

پست 1465 : به قلم تنسر 59 : «به نام خداوند رحمان ورحیم. سلام ودرود جناب دامنه ودامنه خوانان گرامی. دردفتر ،یادی از ایام، افتخار معرفی چند چهره شاخص دارابکلا را داشتیم، چنانچه اگر نتوانسته ایم به کلیه زوایای این شخصیت ها اشارتی داشته باشیم، به دلیل اطلاعات کم از این بزرگواران بوده، و از طرفی هم اگر شخصیت های بودند ولی حافظه ام توان یاری نداشته که بازگو نمایم.

چنانچه دوستان در این راستا اطلاعات دارند دست کمک به سوی شان دراز میکنیم. و دفتر یادی از ایام همچنان باز می باشد. ولی در اینجا دفتری دگری باز نموده، به نام دفتر نیکوداشت که بر مبنای شخصیت هایی که در قید حیات می باشند و در مسائل علمی و فرهنگی و کارهای عام المنفعه و دستی در خیرات و تخصص های علمی، پا را از دیگران فراتر نهادند، مطالبی خواهم نگاشت.

تنسر به دور از خط وخطوط سیاسی واجتماعی، برای این عملش، چهار انگیزه برای خویش در نظر گرفته: 1- تشویق و ایجاد انگیزه در مردم، بخصوص نسل جوان که شاخصه از این شخصیت ها را داشته باشند. 2- نیکوداشت و تمجید،

نه تملّق، از این شخصیت ها که سرمایه ایی هستند برای همگان، که در قید حیات هستند. 3- ترغیب در وجود این شخصیت ها جهت مساعدت و مصافحه بیشتر با مردم وجوانان. 4- شناساندن این شخصیت ها، نشانه شعور علمی و فرهنگی بالای دارابکلایی ها در اذهان مردم.

اولین فال نیک به نام شخصیت فاضل و ادیب و شاعر و نویسنده و روحانی بزرگوار حاج آقا شفیعی مازندرانی است که به تحریر درمی آورم. جناب آقای شفیعی مازندرانی در خانواده متدین و مذهبی تربیت یافته. جد مادری ایشان از روحانیون و فاضل بزرگی بودند. ایشان داماد آیت الله دارابکلایی می باشد و در مکتب این بزرگوار کسب فیض نموده. استاد حوزه و دانشگاه است. ایشان از جمله نویسدگان و مولفان کتب مذهبی و اجتماعی میباشند. ذات و طبع شاعری ایشان در باب مسائل مختلف مذهبی و اجتماعی موجب می شود تا عمق مطلب را با حس درونش به مخاطب انتقال ببخشند. جان کلام و حقایق در ابیات و شعرهای ایشان به خواننده حس و حال خاصی می دهد.

یاد دارم در سالهای دفاع مقدس، مراسم شهدای دارابکلا، در همان ساعات اولیه فی البداهه، شعرهایش، تسلایی برای خانواده ها و شور وهیجان انقلابی را در جوانان جریان می انداخت. ( کسانی چنانجه آن دفتر شهدا را به یادگار داشته باشند، صحبتم را تصدیق خواهند نمود ). از جمله شخصیت جناب شفیعی مازندرانی، مودّت و علاقه ایشان به حضرت علی (ع) و ولایت است که بنده چند سالی شاهد بودم در روز عید غدیر، خود شخصا بساط شیرنیی و شربت را به راه می انداختند و خود پذیرایی از محبان اهل بیت می کردند و عیدانه ای جهت تبرّک اهداء می کردند.

از جمله روحانیونی هست که دنبال حاشیه نیست، خط و خطوطش همان تبلیغ دین و  ارشاد است. چند جایی که پای صحبت ایشان نشسته بودم، تمرکزش در عمران و آبادی و توسعه محل بوده و در تشویق متصدیان توسعه دارابکلا کمال تلاش را می نمود. نمونه بارزش شخصا" به دفتر حاج عبدالله مهاجر بابت ساخت و توسعه حسینیه دارابکلا از ایشان تشویق و تمجید به عمل آورده. شخصیت خوش خُلقی است و دائم بر لبانش خنده است و همیشه به ذکر مشغول می باشند.

لازم به ذکر است فرزندانش مراتب علمی را در کشور به نام خویش ثبت نمودند، که انشاالله برای مردم ایران و بعد برای دارابکلا سودمند واقع شوند. نوشته ها و تالیفات کتاب و مقالات زیادی را در این چند سال داشته که جناب دامنه قول داده لیستی ار کتابهای ایشان را ضمیمه این دفتر نیکوداشت نمایند.

ببخشید جناب آقای دامنه و دامنه خوانان گرامی، همین قدر اطلاعاتی از ایشان داشتم و با قلم ناقص ام، به تحریر درآوردم که بابی باشد جهت نیکوداشت شخصیتها جهت آموختن و به کاربستن . لازم به ذکر است، شخصیت های علمی و فر هنگی، در محاصره طیف یا اشخاصی خاصی نمی باشند بلکه متعلق به تمام جامعه هستند و نبایستی افرادی از جامعه به هر  دلایلی پشت این شخصیت های تاثیرگذار، سنگر گرفته و جاخوش نمایند و اعمال خویش را توجیه نمایند و یا دسترسی عموم را به آنها سدّ کنند. پیروز و سربلند باشید. درود بدرود.» (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

حجة الاسلام والمسلمین سید محمد شفیعی مازندرانی.قم. مهر 94. عکاس: دامنه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد