روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

حجة الاسلام حاج شیخ هادی مهاجری دارابی

به قلم    دامنه


به نام خدا. امروز در سلسله مباحث روحانیت دارابکلا به معرفی یکی از روحانیون و خطیب مشهور، مرحوم حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ هادی مهاجری دارابی عموی بزرگوار حاج ابراهیم مهاجر و اخوی مرحوم حاج شیخ حسن مهاجر دارابی و ابوی جناب حجة الاسلام والمسلمین محمدجواد مهاجری دارابی، می پردازم.


ایشان که از اَنساب روحانی و خاندانی مذهبی و مؤمن برخاستند، تمام عمرش را در قم به مجاهدت علمی و دینی و راهنمایی های مردمی گذراندند. در خطابه و سخن و مراوده و جاذبه های اخلاقی و رفتاری مشهور و توانمند و بسیار بامهارت بودند. به طوری که در شهری بزرگ مانند قم و با آن همه عالم و فُضلای دینی و برجسته، نموی شایان داشتند و بیش از دارابکلا، در این بلاد بزرگ، شهیر بودند.



از فرزند گرامی شان حجة الاسلام والمسلمین محمدجواد مهاجری بابت هدیۀ این تصویر به دامنه، ممنونم


در دارابکلا کمتر رفت و آمد داشتند؛ اما در دو مرحله ی مهم، موجی بزرگ میان مؤمنان آفریدند و هر دو بار هم از قضا همین ماه مبارک رمضان بود که من حالا توفیق نصیبم شد در ششمین روز این شهرالله، و در ضیافت خدا این عالم بزرگ را کمی به نسل جوان و جست و جو گر بشناسانم:


در هر دو موج آفرینی بسیار تاثیرگذار بودند یکی در آغازین ماه های پس از پیروزی انقلاب بود که در مسجد جامع دارابکلا به منبر می رفتند و در آن سال با بیان بسیار غَرّا و فصیح و بلیغ سخن می راندند به گونه ای که شنونده از فَرط اشتیاق، منتظر لغت و واژگان پُردامنه ی بعدی اش با فارسی غلیظش به صدد برمی آمد. آن سال موج شان این بوده که به مردم نوید داده بودند، این نظام برآمده از انقلاب، چه برکات و نعماتی را به درون خانه، آشیانه، محیط و جامعه و وجود خود آدمی به ارمغان خواهد آورد. آنچنان نویدهای شان با زبان شیرین و لُغات دقیق اَداء می گردید که انسان خیال می بُرد بعد از پایان سخنرانی اش آنچه نوید داده اند، نازل می شوند و به فوریت عینیت می پذیرد. آن سال من هم پای منبرش می نشستم و زوم سخنان و حرکات دست و چشم و اَبروان پُرپشت شان می شدم و مَحو نویدهای شان.


و اما موج دوم را در یکی از ماه رمضان های 10 یا 12 سال پیش آفریدند که من نبودم، ولی آوازه اش در تمام محل پیچید و برای من همان ایام بارها نقل قول گردید. چنان منبرهایی گرم و باصلابت و پُرانرژی با سخن های نوین و حرف های بلبغ و رسا که آن سال از پایین مسجد محل نیز عده ای با شوق و ذوق می آمدند پای منبر حاج آقا شیخ هادی مهاجری در مسجد بالا. به گونه ای که تمام حیاط مسجد را مؤمنان و مؤمنات پُر می کردند و جایی برای رزرو و ذخیره و نشستن نبود. بگذرم.


من بارها با این روحانی برخوردم. خوش کلامی ایشان زبانزد عام و خاص بود. قدی رشید و هیبتی جاذب داشتند. چهره ی باز و سیمای خوش و قامت بلند و ردا و عبای برازنده ی شان، جذبه ها در آدم می آفرید. با همه، گرم می گرفتند و خوش رفتاری شان نمونه و عیان و غیرقابل انکار بود. از میان چندین بار دیدار و دیدن ها، اما دو بار از نزدیک با این روحانی مواجه شدم: یکی در ماه های پیش از پیروزی انقلاب در منزل شان _که گویا آن زمان پشت مدرسه ی مرحوم آیة الله سیدمحمدرضا موسوی گلپایگانی بود_ به همراه مرحوم پدرم. که از قضا آن زمان شهید محمدباقر مهاجر هم آمده بودند و یک شب با هم، به خیابان های قم و اطراف حرم رفتیم که ببینیم اوضاع از چه قرار است. یک بار هم در ایامی که در اواخر عمرشان دچار نقاهت شده بودند به عیادت شان در منزل رفتم که آن روز نصیحت ها و سفارش های زیبایی به ما کردند و هنوز لَحن و صوت بُغض کرده ی شان و سبک سفارش شان در گوش هایم طنین انداز و در چشمانم رژه بسته و مانا و ماندگارند. بگذرم.


ایشان از یک سو، برادرِ همسر مرحوم آیة الله آقا دارابکلایی اند و از سوی دیگر خواهر گرانقدر مرحوم آقا، همسر ایشان هستند و همسران مؤمنه و متدین و بسیار بزرگوار آن دو روحانی عظیم الشّان در قم هستند و ملجاء و پناه و بزرگ دارابکلایی های مقیم قم می باشند.


دو دامادشان از روحانیون برجسته و از فضلای شایسته قم اند و از دو فرزند پسرشان محمدجواد و محسن، یکی روحانی اند که قبلا" در همین سلسله مسائل روحانیت دارابکلا در تاریخ 16 اردیبهشت 1395 در پست 2205 اینجا معرفی شان کرده ام یعنی جناب حجة الاسلام والمسلمین محمدجواد مهاجری دارابی.


با سلام و صلوات و فاتحه به روح پاک و شاد آن عالم بزرگ و آگاه که از مفاخر دارابکلا بوده و هستند. قبرشان در مزار دارابکلا در نزدیک قبر مرحوم آیة الله آقاست. ان شاء الله کم و کاست در این معرفی مختصر را بر من ببخشایند. این دَینی بود که دامنه بر عهده داشت و برای معرفی روحانیون دارابکلا گام پیش گذاشت هم برای صواب و هم برای ثواب.



مرحوم حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ هادی مهاجری دارابی. در ضمن از جناب حاج حسین رمضانی دارابی ممنونم که به درخواستم دیشب عمل کرد و رفت به جایی که آدرس دادم، این تصاویر را با دوربین گوشی اش ثبت کرد و برای من تلگرام کرد. درود به سیرت پاک تو ای جناب رنگین کمان که این همه خوبی و خوش طینت. آفرین به همکاری ات و بر روح پاک پدر درد و رنج کشیده ات ای حاج حسین رنگین کمان. عکس های دیگر در اینجا. (دامنه دارابکلا)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد