روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

حجة الاسلام محمد نادری از نظر سیدعلی اصغر شفیعی

پست 2325 : به قلم آسید علی اصغر شفیعی دارابی 50 : «سلام. بزرگی مانند حجة الاسلام آقای شیخ محمد نادری را در پست 2322 اینجا به جوهر مقدّس قلم آوردید.

شئون موجودیت این شیخِ پرتلاش، فراتر از قلم من است. اما برایم همیشه مورد توجه بوده و هست که هیچگاه ایشان را ملول ندیدم. همواره سرحال بوده است. آنچه نوشتی برازنده ی وصفش و ایمانش بوده است.

مهربان، شاداب و توکل به خدایش ‌واقعی است. ایمانش کامل است . صدایش بُرناتر از توانایی اوست. یک روحانی مهاجری که فراگیری علوم دینی اش ریاضت هجرتش را هنوز می کشد بر جان. اهل مباحثه و دانش و ظرفیت است. سِمت خاصی که در قضاوت خانه خراسان داشته اند، بنحو احسن و تحسین برانگیز بوده است.

شنیده ام مانند همه روحانیون دیارم، اهل محبت دوست داشتنی خانواده اند. به اعضای فامیل و خانواده بسیار احترام میگذارند و مهربانند. من هم دوستار ایشان هستم و از رفتار انسانی و مذهبی اش بسیار بهره بردم و امید موفقیت روزافزونش را دارم.» (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

حجة الاسلام شیخ محمد نادری دارابی

پست 2322 : به قلم دامنه : به نام خدا امروز جمعه 24 اردیبهشت 1395 در سلسله مباحث روحانیت دارابکلا، به معرفی جناب حجة الاسلام والمسلمین آقای شیخ محمد نادری دارابی می پردازم.

ایشان زاده ی دارابکلایند، از نسلِ دهه ی سی. از محلّه ی یورمحلّه ی دارابکلا. از خانواده ای مذهبی و مومن و کاملا" خوب و بانجابت برخاسته اند. طلبه ی مدرسه ی علمیه ی امام صادق _علیه السّلام_ مرحوم آیة الله شیخ محمدباقر دارابکلایی بودند و پس از طی مراحل مقدماتی، به شوق رسیدن به آخرین حدّ دروس حوزوی، به حوزه ی علمیه ی مشهد مقدس هجرت کردند. و هجرت مشهد، برای ایشان یک نعمت بود؛ چرا که در سایه سار حضرت ثامن الحُجَج، حضرت علی بن موسی الرّضا _علیهما السّلام_ هم به اهداف درسی خویش نائل آمدند، هم به تهذیب و تقویت ایمان و سجایای بارز اخلاقی همّت ورزیدند و هم مدارج را بخوبی طی نمودند.

ایشان ضمن آن که پای دروس خارج فقه و اصول نشستند، که در حوزه، بالاترین سطوح علمی پیش از اجتهاد است؛ بر تبلیغ و نشر معارف اسلامی و ابلاغ فرهنگ و سیره اهل بیت _علیهم السّلام_ نیز کوشیدند. در دارابکلا کمتر منبر رفتند، نمی دانم چرا؟ آیا دعوت نمی شدند، یا نه، وقت برای اجابت دعوت نداشتند. ولی با این همه، من دو سه باری پای منبرشان در تکیه ی دارابکلا نشستم. مسلّط، سخن می گویند. بیان فصیح و بلیغی دارند. حتی در محاوره ها، بسیار دوستانه و گرم حرف می زنند.

مشیء خوش و روحیه ای شاد و رویّه ای خندان در ارتباطات اجتماعی دارند. حتی در گپ و گفت های عبوری و دیداری، غُرّش اَصواتِ حروف در بیان وی، بر جانِ شنونده می نشیند و لذّت و شوق همسخنی با ایشان می آفریند. خواستم بگویم؛ در برخوردها ویژگی منحصر به فردی دارند که وصفش فقط در حسّ مصاحبت، دست می دهد. کافی ست با ایشان لحظاتی دیدار داشته باشید، به اهمیت این گزاره ام پی خواهید بُرد.

ایشان همچنان در مشهد مقدس، مقیم اند و علاوه بر درس و بحث حوزوی، در سازمان زندان های مشهد مسئول عقیدتی بودند و اخیرا" بازنشسته شدند. ایشان با خاندانی سادات و بزرگوار ازدواج کردند، یعنی داماد حاج میرهادی حسینی دارابی اند. جناب آق سیدمهدی حسینی دارابی (وکیل محترم دادگستری)، برادرخانم ایشان هستند و نیز دوست دیرین من، آقاجعفر رجبی دارابی، باجناق وی می باشند.

با این روحانی گرامی و گرانقدر دارابکلا، نه فقط آشنایم، که دوستدار وی ام و با ایشان در هر دیداری که گاه به گاه رخ می دهد، بسیار صمیمانه و دلی، احترام و ادب می گذارم و ایشان هم بر ما لطف و مهربانی دارند و همواره از جدّ روحانی پدری و مادری و خاندانم به نیکی یاد می کنند و مرا به محبّت و خوش دلی شان، مدیون و رهین می سازند. آخرین دیدارمان سال قبل در خیابان شهید مطهری مشهد بود، که با رفقایم به زیارت حرم رضوی (ع) رفته بودیم.

به لحاظ شخصیتی، ایشان فردی پرتحرّک، مهمان نواز، خوش برخورد، متواضع، خندان، گرم، صمیمی، غیرِعبوس، و خوش دل هستند. نیز بیفزایم همیشه خوش پوش و معطر و عامل به زیِ طلبگی و آراستگی و وقارند و آداب لباس پیامبری (ص) را در مراعات و توجّهات دارند.

بر وی هماره درود دارم و از ایشان می طلبم هر باری که به حرم رضوی (ع) آن دیار دل و بُقعه ی بقای مومنان، مقبره ی منوّر حضرت رضای آل محمد (ص) مشرّف می گردند، دامنه و دامنه خوانان شریف را از دعا و نائب الزیارگی، بی نصیب نگذارند. سلام بر مولایم حضرت رضا؛ امام رئوف _علیه السّلام_ که دیدار و زیارتش، حجِّ ما ضُعفاست. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

جناب حجة الاسلام والمسلمین شیخ محمد نادری دارابی. مزار دارابکلا.  شنبه 11 اردیبهشت 1395. عکس ها را جناب یک دوست در اختیار دامنه قرار داده است و بسیار ممنونم

 

خدا رحمت کند والدین مومن و نجیب تان را. مزار دارابکلا، شنبه 11 اردیبهشت 1395

به جناب حجة الاسلام والمسلمین شیخ محمد نادری دارابی از راه سلام و درود می فرستم

حجة الاسلام شیخ ابراهیم غلامی دارابی

پست 2308 : به قلم دامنه : به نام خدا. در مبارک روز میلاد امام سجاد _علیه السّلام_ نوبت به معرفی جناب حجة الاسلام والمسلمین آشیخ ابراهیم غلامی دارابی رسیده است. ضمن تبریک این میلاد پربرکت، باید بگویم که:

ایشان از خاندانی مومن برآمدند. بالامحله ای اند و در محله ی اتاق پیش که زمانی دور حجره ی طلبه ها بوده است، به دنیا آمدند. مرحوم پدرشان مردی مسجدی و مومنی متشرع بودند. نیز مادرشان زنی بسیار مهربان و مومن و بانجابت.

با دامنه در دوره ی ابتدایی هم کلاس بودند و سپس به ترجیح پدر و مادرشان به طلبگی روی آوردند و وارد مدرسه امام صادق (ع) مرحوم آیة الله آقا دارابکلائی شدند. مدتی ماندند و دروس مقدماتی را تقویت کردند و راهی مشهد مقدس شدند تا آنجایی که پای به دروس خارج فقه و اصول گذاشتند. اما پس از چند سال زندگی در کنار بارگاه قدس رضوی، اُستانِ آستانِ جانانِ شیعیانِ، حضرت رضای رئوف _علیه السّلام_؛ به قم مهاجرت کردند و دو یا سه سالی در شهر کریمه اهل بیت _علیهم السّلام_ زیستند و به درس و بحث آویختند و آنگاه به دنبال کسب دانش حوزوی و دریافت مهارت تحقیقی در امور اهل سنّت، از سال 1380 به عنوان رییس دفتر امور اهل سنت در چابهار استان سیستان و بلوچستان مشغول اند.

وی که به منبر و خطابه اهتمام داشتند، بیش از یک دهه در روستای اوسا در محرم و رمضان به منبر می رفتند. در دارابکلا نیز چند مرحله به عنوان خطیب ماه محرم و رمضان به منبر رفتند و دامنه بر پای منابرش بارها نشست، چه در دارابکلا و چه در اوسا.

آهنگین، مُطنطن (= باشوکت) و پُرغُرش و رسا و دنباله دار سخنرانی می کنند در دیدارها و مراوده ها خندان و متبسّم سخن می گویند. طبع دوستی گرمی با دوستان دارد. باسخاوت اند. دو سه سالی که قم بودند، سالی یک بار به مناسبت شهادت معصوم (ع) همه ی دارابکلائی های مقیم قم را به شام و روضه در منزلش فرا می خواندند و دامنه هم هر دو سه بار حضور داشت و از نعمت و برکت سفره اش سیر و سیراب شد. هم سفره ی تغذیه ی جسمی و هم سفره ی غذای فکری. زیرا بارها با ایشان هم سخن شدم و در قم نیز به منزلش آمد و شد داشتم. همسر بزرگوار ایشان، ساداتی مکرّمه است و از فرزندان نجیبه ی مرحوم حجة الاسلام والمسلمین حاج سیدمهدی دارابی. 

جناب آشیخ غلامی، مردی خوش برخوردند. یک روحانی زنده دل، آگاه، مستقل. شجاع، و متواضع و خردمند. من، وی را دوست می دارم و با او راحت و صمیمی ام. در قم و دارابکلا به منزلش می رفتم، همسخن می شدم. پرانرژی اند. اینک که از ما به مسافت دورند اما به مساحت و ساحت نزدیک، از دور بر او درود می آورم که دلم به او دلاویز و قلبم به او شیفته است. دوستش می دارم، چون دوست داشتنی ست. چون که وجه ممیّزه شان یکی این بوده است، حق را با استقلال و آزادی می گفتند.

هر کجایید جناب حجة الاسلام آشیخ ابراهیم غلامی دارابی، به همراه همه ی اعضای خانواده ات، خاصّه همسر ساداتت، موفق باشین و در ظلّ عنایات خدای باری تعالی. و با حضرت حقّ به همراه. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

جناب حجة الاسلام شیخ ابراهیم غلامی دارابی. عکس از روی آلبوم خصوصی یکی از دوستان روحانی دامنه

پاسخ دامنه در بارۀ روحانیون دارابکلا

پست 2292 : به قلم دامنه : به نام خدا. به شما جناب حاج حسین رمضانی مدیر فعال وبلاگ رنگین کمان داراب و متخصّص در نمای کاری ساختمان و سازه ها ابتدا سلام می کنم و می دانی که شما را دوست می دانم و دوست می دارم و بی مقدمه به سراغ جواب پست 2281 نوشته ی شما می روم:

1- بی هیچ شکّی گواهی می دهم در وجودت ایمان به اسلام و باور به روحانیت وجود دارد و اگر حال گلایه هایی را در این متن تدوین کرده ای، همه از سر دلسوزی و تکریم است نه هیچ چیز دیگر؛ زیرا خودت اهل مسجد و تکیه و قبله و ایمانی.

2- عُمران محل یک پروسۀ دایمی ست. و پروسه برخلاف پروژه که زمان و مکان محدود دارد، یک امر جاری و همیشگی ست و آرام آرام طی می شود و شخص روحانی و عالم دینی متکفّل مستقیم چنین امر سخت افزاری نیست، و نباید هم باشد. هر چند ممکن است برخی از آن بزرگواران گام های عملی از سر اختیار و یا نفوذ در این باره بردارند؛ اما اساس کار آنها تفکرآفرینی ست و رسیدگی به امور دینی و شرعی و دفع مسائل شُبهه ایی.

3- در مورد جانشینی پس از فوت مرحوم آیة الله آقا دارابکلایی که اشاره کردی باید دو نکته را بگویم: به هر حال هر یک از روحانی های مهاجرت کرده به قم و مشهد، کوله باری از اندوخته فکری دارند و هر کدام در جایی تعهّد کاری و پژوهشی داده اند و نیز زندگی شان را برای ماندن در آن شهر و دیار برنامه ریزی طولانی مدت کرده اند و هر یک از آنها مثل همه ی آدم ها، صدها مساله ریز و درشت در مسیر زندگی شخصی و عمومی خود دارند؛ پس نمی شود یکباره همه چیز را کنار بگذراند و آنی به محل مقیم شوند. دوم آن که الحمدُلله این مساله حل شد و جناب حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ مرتضی چلوئی دارابی امام جماعت و امور مذهبی دارابکلا را برعهده گرفته اند و از این فرصت به ایشان سلام و دوام بقا و سلامتی و توفیقات الهی دارم.

4- تخریب آثار ماندنی که نوشتی اشاره ات به «خانۀ عالِم» است که موجب تخریب حمام قدیمی مردانه ی دارابکلا شد. من هم البته از این کار گلایه دارم زیرا همه جا حمام های خوش نقشه ی قدیم را موزه می کنند، بگذرم که این کار شد و من در جریان ریزِ آن نیستم. دغدغه ات را در این تذکر نیکو و دلسوزانه می دانم.

5- درس فرهنگی گفتی برگزار نمی شود. این قصور و یا تقصیر به روحانیون بازنمی گردد، باید مسئولان فرهنگی و فکری روستای دارابکلا که حتما باید شورایی اداره شود، بر این امور برنامه ریزی کنند. خوب، برای هر چیزی از سَمّ و شپشک دوا گرفته تا ریزترین مسائل روستا نشست و جلسه تشکیل می دهند، در این بخش چرا بی برنامه اند، یا کم برنامه اند، باید دقیق بررسی شود که آیا آدم های شایسته در این کار دعوت شده اند تا برنامه ریزی کنند و روحانیت را برای کلاس و درس و پند و اخلاق و فرهنگ فرابخوانند یا نه همینطور اوضاع به صورت اتفاقی پیش می رود؟ بگذرم که من هیچ دخیل در این امور نیستم.

6- گفتی معرفی روحانیون محل را به رُخ مان می کشی. نه جناب رنگین کمان گرامی. رُخ در شطرنج می کشند، من دارم این سربازان فکری و فضلای همین مرز و بوم را به نسل جوان آن هم به صورت فشرده می شناسانم. آنان خودشان هرگز هیچ توقعی ندارند. من خودم با ابتکار خودم وارد این عرصه شدم و الحمدُلله بسیار رضایت بخش است و مورد استقبال چشمگیر قرارگفته است. حال؛ از این که برخی هستند که اساسا" به عالِم دین و روحانیت کینه دارند، و چشم دیدنِ هیچ عمّامه به سری را ندارند، آنها هم قلیل اند در تعدادشان و هم منفی بافی های شان همیشه در روحیه ی شان جاری و ساری بوده و هست و خواهد بود و هرگر هم نمی خواهند بپذیرند.

7- نقش روحاتیت در دارابکلا نعمتی ست که برخی ها از آن بی خبرند. نعمت هایی که اگر کفران گردد، بلاها بر ما آویزان می گردد. شب را کسی درک می کند که روز کار کرده باشد و روز را کسی می فهمد که شب خوب به خود آسایش داده است. من مدافع روحانیت ام و شما هم خیلی مانوس و همراه با روحانیتی. از روحانیت نباید انتظار داشت بیاید در روستا در مورد سمّ پاشی نظر دهد. و یا بگردد کجای محل چه کسری هایی دارد و او همه چیز را حل و فصل کند. روحانی رفته چندین سال تفقّه کرده که دین را بشناساند و فضیلت ها و آرمان ها را یادمان دهد. پس تخصص و تقسیم شغل که می گویند یعنی چه؟ آری حاج حسین پیش به سوی توقّعات برحق از روحانیت و حمایت از عزت و عفت و عترت. پوزش ار این صراحت و ممنون به وجودت.» (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

حجة الاسلام شیخ علی رمضانی دارابی

پست 2290 : به قلم دامنه : به نام خدا. امروز که خُجسته زادروز حضرت ابوالفضل العبّاس (س) است و برکات آن بر جان همه دامنه خوانان شریف ساری و جاری باد، در سلسله بحث روحانیت دارابکلا، جناب حجة الاسلام آقای شیخ علی رمضانی دارابی فرزند حاج رضاعلی را معرفی می کنم. به عبارتی نوۀ مرحوم حاج اکبر رمضانی بالامحله ی دارابکلا.

ایشان نیز از بالامحله ی دارابکلا به سمت طلبگی هدایت شدند. ابتدا دیپلم گرفتند و سپس طلبه ی مدرسۀ مصطفی خان ساری شدند؛ مدرسه ای تاریخی به ریاست و اشراف مرحوم آیۀ الله سیدرضی شفیعی دارابی. پس از طی مقدمات و ماندن در حجرات این مدرسه علمیه، رهسپار مشهد مقدس، در ظل انوار آقا علی بن موسی الرّضا _علیهما السّلام_ شدند.

آشیخ علی رمضانی از آنجا که از بزرگ خاندان مرحوم حاج اکبر رمضانی اند، فردی خوش ذوق و بااستعداد و در ردیف انسان های باشرافت اند و همین موجب شد ذهنی پرسشگر بیابند و فردی جستجوگر شوند. و تا جایی که بر شناختم نسبت به وی افزوده شد همیشه دوست دارند نکات مُبهم روشن شود و خود هم روشنگر مُبهمات اند.

ایشان به درس و بحث حوزه، فوق العاده اهمیت می دهند. منظم به دروس خارج فقه و اصول پایبند و حاضرند. به تبلغیات دینی هم می روند. در سیستان و بلوچستان آمد و شد تبلیغی دارند. با سپاه پاسداران همکاری دارند. در عقیدتی سیاسی اش، که امروزه به حوزه ی نمایندگی ولی فقیه تغییر نام گرفته است.

شخصی آرام، لبخند به لب، خوش قریحه، اهل مطالعه، بسیار متین و باسوادند. کمتر به محل می آیند و یا ما کمتر وی را زیارت می کنیم. هم اکنون در مشهد زندگی می کنند و موجب افتخار برای خاندان خویش و باعث سربلندی محل مان هستند.

بر وی درودی صمیمی می فرستم و آرزو می کنم همواره در راه اسلام و مردم ایران زمین، ذهنی فعال، دستی سرافراز و پایی در هجرت برای ابلاغ رسالات داشته باشند و بر جدّ ایشان مرحوم حاج اکبر رمضانی دارابی خدارحمت باد نثار می کنم که دوستدار  بزرگ اهل بیت (ع) بودند و خانه ی بزرگ و پرخوان و نعمتش، محلی برای روضه خواندن مصائب امام حسین (ع).

از جناب آقاخلیل شاه علی، دوست جوان دامنه، که ذاکر سربلند اهل بیت (ع) هستند بایت هدیه ی دو تصویر زیر عموی همسر محترم شان، بسیار ممنونم. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

حجة الاسلام شیخ علی رمضانی دارابی. عکس اهدائی جناب خلیل شاه علی به دامنه

 

نامۀ شیخ مهدی رمضانی به دامنه

پست 2287 : حجة الاسلام شیخ مهدی رمضانی دارابی: «سلام. گرچه مهجورم از فیص حضور، لیک از دوران نزدیکم، نه از نزدیکان دور. ان شاء الله همیشه حضرت عالی و آقاسیدعلی اصغر و مهندس عبدی و همه عزیزان دارابکلایی که منشاء مهربانی و صمیمت هستند، در صحت و سلامت و سرافرازی بمانید. شاید با ظنّ قوی و یا با قطع و یقین که آثار مصاحبت شما عزیران با شهید حجة الاسلام سید جواد شفیعی بوده است که تاثیرش را روی همه کسانی که با او بودند، گذاشت. روح همه شهدای محل شاد باشد.»

پاسخ دامنه : به نام خدا. سلام جناب حجة الاسلام آقای شیخ مهدی رمضانی دارابی.  حقیقتا" خرسندم سبب ساز سخن آوری شما برادر خوبم شدم که نثر کوتاه تان گواه است صاحب قلم و ادبیات عالی هستید. نکاتی جالب آوردی. ما هم درود می فرستیم بر شهیدان که سرخی خون شان علت موجده انقلاب و پیام خون شان علت مُبقیه انقلاب می باشد. از شما بابت حضورتان ممنونم. و تصدیق می کنم شما بله از نزدکانید هر چند اگر در جاهای دوری بزیید و معرفی شما برای نسل جوان دارابکلا کمترین کار دامنه در حق تان بود که بسی بی ادعا و بی ریایید. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

بازتاب سلسله بحث معرفی روحانیون دارابکلا

پست 2275 : به قلم یک دامنه خوان : «سلام جناب طالبی عزیز و بزرگوار. با معرفی روحانیون محل خیلی خوشحال شدم. واقعا جای تشکر دارد. توانستیم بعضی از این بزرگواران رو بهتر بشناسیم. کسانیکه زمانی همکلاسیمان بودند و بعد از اونموقع دیگه ندیدیمشون با زهم تشکر.»

پاسخ دامنه : به نام خدا. اول به شما سلام دارم جناب. سلامی از سرِ ارادت به نوع  گرایشی که در متن پیامت دیده می شود؛ گرایش به روحانیت. دوم خرسندم از بازتاب وسیع سلسله پست های معرفی روحانیون دارابکلا، خصوصا" در میان دل شما. من بنای فکری ام و چارچوبه ی عقیدتی سیاسی ام اسلام با روحانیت است نه اسلام منهای روحانیت.

منهاییون _که یعنی آنان که دین شناسی و دین ورزی را از آخوند و روحانیون منها و جدا می کنند_ کسانی اند که که شهید آیة الله مرتضی مطهری آنان را دسته ای منحرف دانسته اند. محکم بگویم که تفکیک اسلام از سیاست و تفکیک اسلام از روحانیت، عین تفکیک قرآن از عترت است. و هدفم از معرفی این صنف آگاه و زجرکشیده و بافضیلت آن است تا فضیلت های فراموش شده به همه ی ماها بازگردد. در آخر ممنونم از طبع لطیف تان به آخوند و تبعَیت تان از روحانیون. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

حجة الاسلام شیخ هادی رمضانی دارابی

پست 2273 : به قلم دامنه : به نام خدا. امروز که خجسته زادروز امام حسین _علیه السّلام_ است، در سلسله بحث روحانیت دارابکلا، جناب حجة الاسلام آقای شیخ هادی رمضانی دارابی فرزند محمود را معرفی می کنم. ایشان هم زاده ی بالامحلۀ دارابکلاند؛ برادرِ جناب حجة الاسلام شیخ مهدی رمضانی دارابی که دیروز در پست 2257 اینجا معرفی شان کرده ام.

وی طلبگی را ابتداء از حوزۀ علمیۀ امام صادق (ع) دارابکلا نزد مرحوم آیت آلله آقا، آغاز کردند. اما بعد وارد حوزۀ علمیۀ مصطفی خان ساری تحت مدیریت مرحوم آیة الله سیدرضی شفیعی دارابی شدند. و آنگاه در حوزه ی مرحوم آیة الله گِل وردی نکا درس را استمرار بخشیدند و بر تحصیل خود مداومت دادند. در نکا تا انتها نماندند و برای تجهیز بیشتر خویش به علوم حوزه وارد مدرسۀ علمیۀ آیة الله سیدکاظم نورمفیدی گرگان شدند. سپس با کسب دانش و فیض علمی در گرگان، به حوزۀ قم در کنار مرقد کریمه اهل بیت _علیهم السّلام_ هجرت کردند و در دروس حوزوی خود اهتمام ورزیدند و آنگاه پا به مراحل رشدِ تحصیلی نهادند و سطح 3 حوزه را گذراندند و همچنان در سطح 4 خارج فقه و اصول مشغول تحصیل اند. وی بطور برجسته یکی از شاگردان درس فرزند آیة الله سیدکاظم نورمفیدی، حجة الاسلام والمسلیمن سیدمجتبی نورمفیدی اند.

وی فردی باسواد، هوشمند، پراستعداد، باانرژی اند. خصوصیات اخلاقی اش پسندیده و نیکوست. شخصی متین، ساکت، آرام، بااخلاق و باوقارند. رفقای وی می گویند دوستی خوب، وفادار و خوش آداب اند. بر درس حوزه بسیار دقت دارند و اساس کار خود را بر درس و دانش بناکرده اند. اگر این تعبیر دامنه برحسب جمع آوری اطلاعاتم مورد پسندشان واقع شود، شخصیتی درونگرایانه دارند و به امورش متفکرانه و با تانّی می نگرند. و این خود، یک نعمت بزرگی ست و جای شکر بر آدمی باقی می گذارد.

به تبلیغ دینی و منبر اهمیت وافر می دهند و جای جای ایران که نیاز باشد، می روند. ولی بیشتر در ماه های محرم و رمضان به مناطق شهر شیروان استان خراسان شمالی می روند و مردم و منبر و معرفی معارف اسلام را از یاد نمی برند. و سختی و رنج راه مانع این کار بامثوبت شان نمی گردد. نیز گاه گاهی هم در ارتش حضور می یایند و به خوزستان می روند و بیشتر در خرمشهر کار تبلیغ را تکمیل می کنند.

دامنه وی را می شناسد و در محافلی که گهگاه میان دارابکلایی ها تجمّعی میمون یا محزون شکل می گیرد، با ایشان هم سخن می گردم و به عینه می بینم نفسی خوش و مرامی خوشتر دارند و آدمی وقتی با این گونه روحانیون بی ادعا و بی ریا درمی آمیزد، درمی یابد، خلوص و سادگی و بی غلّ و غشّی یعنی چه.

با او دلخوشم در دلم؛ چون که اهل دل و دردِ دل اند. و بر او درود می دارم در سینه ام؛ زیرا انسانی زجرکشیده و محرومیت ها را لمس و حسّ کرده، اند. خدا یارت ای هادی ما. و نیز ای هادیِّ ما. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

جناب حجة الاسلام شیخ هادی رمضانی دارابی. قم. اردیبهشت 1395

 

و

جنابان حجة الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی وحجة الاسلام شیخ هادی رمضانی دارابی

شیخ مالک و شیخ مهدی رمضانی از نظر سیدعلی اصغر شفیعی

پست 2261 : به قلم آسید علی اصغر شفیعی دارابی 47 : "سلام. اول از فعالیت بسیار پرانرژی شیخ جوان و خوش فکر و مومن حجة الاسلام آقا شیخ مالک رجبی دارای که خیلی قابل توجه من است، جلوتی کنم تا در دسترس بودنش کمال مردمی بودنش است.
دوم اینکه حجة الاسلام آقاشیخ مهدی رمضانی دارابی گنج پنهان دیارم است.
سراسر وجودش را استقلال مشیء می بینم.
ستاننده عوالم مجهولات است.
تکیه بر واقعیت امر دارد.
مهربانانه به جنب و جوش درون توجه دارد.
نه می خواهد معلوم باشد و نه می خواهد مظلوم باشد.
مهاجرت را برای علوم دینی تبدیل به وطن می کنند.
شنیده ام در درس و بحث قدرتمند هستند.
سواد را می آموزند و جدّیت  در پویایی آن دارند.
همسُفره خانوادگی بودیم.
پسری مهربان و دلربا بودند.
خنده هایش گفته ای جانش است.
آنچه میگوید و آنچه در درون دارد، یکی است.
توانایی فراگیری روحانیون خیلی بیشتر از دیگران است.
ضمن اینکه آرزو می نمایم موفق باشند.
خواهانم که مطالعات فراگیر از بیرون حوزه هم داشته باشند، که به نظر می رسد دارند.» (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

قلۀ بصیرت و شیخ مالک

به بازنشر دامنه : به نام خدا. اخیرا" جناب حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی از  طلبه های بااخلاق و کوشای دارابکلا که در درس و بحث حوزه ی علمیه ی قم و نیز در وعظ و منیر و تبلیغ دینی فعال است طی تماسی با دامنه به جمع نویسندگان در دامنه دارابکلا پیوسته است. بنابراین ار روحانیان بزرگوار و فاضل جنابان حجج اسلام استاد سید محمد شفیعی مازندرانی، سیدحسین شفیعی دارابی، شیخ علی اکبر دارابکلایی، شیخ علی ربانی دارابی و شیخ مالک رجبی دارابی که در دامنه قلم می زنند و دامنه خوانان را به معارف دینی و مسائل سیاسی و اجتماعی و شرعی آشنا و آگاه و پایبند می نمایند بسی ممنونم. ورود حجت الاسلام شیخ مالک که با دو متن در باره ی مسجد همراه بود موجب شد قله ی بصیرت نیز از این اقدام وی و دامنه اظهار خرسندی کند. ضمن تشکر از قله ی بصیرت بخشی از متن منتشر شده در آن وبلاگ را می آورم:

«پس از حضور موفق حجج اسلام سید محمد شفیعی مازندرانی، سید حسین شفیعی دارابی و شیخ علی اکبر دارابکلایی در عرصۀ مجازی، چندی است که مطالب سرور عزیزمان، روحانی بزرگوار، جناب حجت الاسلام شیخ مالک رجبی را در دامنه می خوانیم. ورود این روحانی عزیز به دنیای مجازی را تبریک عرض می کنیم. یقین داریم که ایشان با حفظ سعۀ صدر خود در این عرصه نیز همانند عرصۀ تبلیغ موفق خواهند بود.... بدون شک و اغراق باید گفت حضور این روحانیون در راستای تلاش مجازی جناب آقای آقا ابراهیم طالبی مدیر محترم دامنه می باشد که از ایشان نیز به خاطر فراهم آوردن زمینه برای حضور عزیزان تقدیر و تشکر می نماییم... چیزی که مسلم است این است که اینان در حوزه علوم دینی با حضور در دروس اساتید مجرب قم و مشهد از ما خبره تر و آگاه تر هستند و ما خواهیم توانست با دریافت استنادات آنان انحرافات عقیدتی خود را اصلاح نماییم». (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا. آدرس وبلاگ قله بصیرت: اینجا

حجت الاسلام سیدعلی موسوی از نظر جناب نگاه

به قلم نگاه 24 : توضیح دامنه : به نام خدا. این متن جناب "نگاه" در پاسخ به پست 1554 به قلم دامنه است در معرفی حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی دارابی: اینجا . با سلام و سپاس به نگاه:

«سلام جناب دامنه. حجت الاسلام سید علی موسوی دارابی را می شناسم. از بزرگواران و همان گونه که فرمودی، از محققین و نویسندگان دینی  و از افتخارات استان هستند . از شاخصه های زیادی که در ایشان پیداست و  اغلب آنان را نیز شما فرمودید، من  نیز در تایید فرمایشات شما می نگارم : بسیار بسیار شخصیتی آرام و منطقی دارند . عاری از تجمل گرایی و ساده زیست اند . پای صحبت شان که بنشینی زمان به شتاب می گذرد زیرا در وجودشان آرامشی خاصی دارند و سیمای ساده و بی ریایش در دل نفوذ می پذیرد و به ناگاه شیفته ی کمالاتش میشوی . متین و انسانی به واقع صبور است . ایشان را می ستایم به این دلیل که کتاب می خواند و محقق است و  می نویسد و می فهمد . دوستش می دارم و  گاه الگویم می شود در  رفتار و کردار ش . انسان دورویی نیست و  از افرادی که خود را مثلا بزرگ می پندارند و مغرورند و بر مال و ملال شان می نازند بر حذر است. بیشتر با قشر ضعیف و  افراد صالح و درست، دمخور است و آنان را می فهمد. و در آخر آرزوی توفیق و تندرستی دارم از برای شان . بدرود»

حجة الاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی دارابی 1

پست 1554 : به قلم دامنه : به نام خدا. قسمت 1. جناب حجت الاسلام والمسلمین آقاسیدعلی موسوی دارابی یکی از بااخلاق ترین روحانیان دارابکلاست. فردی باتقوا و  فاضل. انسانی شایسته و قابل. او طلبه ای موفق و خوش رو و خوش سیمای دارابکلا بوده که مدارج علمی حوزوی را در حوزه ی علمیه ی مشهد تا به عالی ترین سطح طی نموده و خود را به یکی از باافتخارترین روحانیان ساده زیست و به دور از آلایش دنیا رسانده. ایشان از فضلای نویسنده و اهل تحقیق و خطابه اند. فردی انقلابی و فارغ از جناح بندی و افراطی گری. بسیار منزه است و اهل تهذیب.

وی این سجایای اَحسن اخلاقی را از نیاکان سادات بزرگ خویش به ارث و امانت بُرده است. خاندان ایشان در دارابکلا به تقوا و دینداری و خوبی و آگاهی مشهورند. خُلق ایشان سرشار از متانت است و آرامش. در مجامع عمومی بسیار بانزاکت جلوس می کند. همواره خوش برخورد و خوش لباس و مرتّب و پاکیزه است. دامنه از دوستدارانش است و از علاقمندان خاصش و نیز از هم صحبتان گاه گاهش. چندین بار دامنه را مورد تشویق و محبت قرار داده اند. مردی بزرگ است و خویشتندار. کم گوست و کم ادعا و بسی پُربهاء.

او را نه فقط دامنه، که بسیاری از مردم دارابکلا دوست می دارند و تحسینش می نمایند. حتی در میان خود روحانیان دارابکلا، وی فردی وجیه و مرضی ست و مورد اعتماد و مورد اقبال. سالهایی چند نیز در دارابکلا در ایام محرم و رمضان منبر می رفتند. سبک بیانش جذّاب است و نوع کلامش شیوا و فن خطابه اش متکی بر اشارات خاص دستانش. مستمع را در خود می کشاند. محو اشارات خویش می گرداند. سخن به درازا نمی راند. دامنه وی را روحانی بزرگ و مردی دیندار و آبروخواه می خواند و از دور بر او درود می دارد و دعای خیر می خواهد و سپاس بی کران و احترام بی زمان می گذارد. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

حجة الاسلام والمسلمین آقاسیدعلی موسوی دارابی. مشهد. 21 آذر 1394. هیات دارابکلا

  ادامه مطلب ...

حجة الاسلام والمسلمین سید محمد شفیعی مازندرانی

پست 1465 : به قلم تنسر 59 : «به نام خداوند رحمان ورحیم. سلام ودرود جناب دامنه ودامنه خوانان گرامی. دردفتر ،یادی از ایام، افتخار معرفی چند چهره شاخص دارابکلا را داشتیم، چنانچه اگر نتوانسته ایم به کلیه زوایای این شخصیت ها اشارتی داشته باشیم، به دلیل اطلاعات کم از این بزرگواران بوده، و از طرفی هم اگر شخصیت های بودند ولی حافظه ام توان یاری نداشته که بازگو نمایم.

چنانچه دوستان در این راستا اطلاعات دارند دست کمک به سوی شان دراز میکنیم. و دفتر یادی از ایام همچنان باز می باشد. ولی در اینجا دفتری دگری باز نموده، به نام دفتر نیکوداشت که بر مبنای شخصیت هایی که در قید حیات می باشند و در مسائل علمی و فرهنگی و کارهای عام المنفعه و دستی در خیرات و تخصص های علمی، پا را از دیگران فراتر نهادند، مطالبی خواهم نگاشت.

تنسر به دور از خط وخطوط سیاسی واجتماعی، برای این عملش، چهار انگیزه برای خویش در نظر گرفته: 1- تشویق و ایجاد انگیزه در مردم، بخصوص نسل جوان که شاخصه از این شخصیت ها را داشته باشند. 2- نیکوداشت و تمجید،

نه تملّق، از این شخصیت ها که سرمایه ایی هستند برای همگان، که در قید حیات هستند. 3- ترغیب در وجود این شخصیت ها جهت مساعدت و مصافحه بیشتر با مردم وجوانان. 4- شناساندن این شخصیت ها، نشانه شعور علمی و فرهنگی بالای دارابکلایی ها در اذهان مردم.

اولین فال نیک به نام شخصیت فاضل و ادیب و شاعر و نویسنده و روحانی بزرگوار حاج آقا شفیعی مازندرانی است که به تحریر درمی آورم. جناب آقای شفیعی مازندرانی در خانواده متدین و مذهبی تربیت یافته. جد مادری ایشان از روحانیون و فاضل بزرگی بودند. ایشان داماد آیت الله دارابکلایی می باشد و در مکتب این بزرگوار کسب فیض نموده. استاد حوزه و دانشگاه است. ایشان از جمله نویسدگان و مولفان کتب مذهبی و اجتماعی میباشند. ذات و طبع شاعری ایشان در باب مسائل مختلف مذهبی و اجتماعی موجب می شود تا عمق مطلب را با حس درونش به مخاطب انتقال ببخشند. جان کلام و حقایق در ابیات و شعرهای ایشان به خواننده حس و حال خاصی می دهد.

یاد دارم در سالهای دفاع مقدس، مراسم شهدای دارابکلا، در همان ساعات اولیه فی البداهه، شعرهایش، تسلایی برای خانواده ها و شور وهیجان انقلابی را در جوانان جریان می انداخت. ( کسانی چنانجه آن دفتر شهدا را به یادگار داشته باشند، صحبتم را تصدیق خواهند نمود ). از جمله شخصیت جناب شفیعی مازندرانی، مودّت و علاقه ایشان به حضرت علی (ع) و ولایت است که بنده چند سالی شاهد بودم در روز عید غدیر، خود شخصا بساط شیرنیی و شربت را به راه می انداختند و خود پذیرایی از محبان اهل بیت می کردند و عیدانه ای جهت تبرّک اهداء می کردند.

از جمله روحانیونی هست که دنبال حاشیه نیست، خط و خطوطش همان تبلیغ دین و  ارشاد است. چند جایی که پای صحبت ایشان نشسته بودم، تمرکزش در عمران و آبادی و توسعه محل بوده و در تشویق متصدیان توسعه دارابکلا کمال تلاش را می نمود. نمونه بارزش شخصا" به دفتر حاج عبدالله مهاجر بابت ساخت و توسعه حسینیه دارابکلا از ایشان تشویق و تمجید به عمل آورده. شخصیت خوش خُلقی است و دائم بر لبانش خنده است و همیشه به ذکر مشغول می باشند.

لازم به ذکر است فرزندانش مراتب علمی را در کشور به نام خویش ثبت نمودند، که انشاالله برای مردم ایران و بعد برای دارابکلا سودمند واقع شوند. نوشته ها و تالیفات کتاب و مقالات زیادی را در این چند سال داشته که جناب دامنه قول داده لیستی ار کتابهای ایشان را ضمیمه این دفتر نیکوداشت نمایند.

ببخشید جناب آقای دامنه و دامنه خوانان گرامی، همین قدر اطلاعاتی از ایشان داشتم و با قلم ناقص ام، به تحریر درآوردم که بابی باشد جهت نیکوداشت شخصیتها جهت آموختن و به کاربستن . لازم به ذکر است، شخصیت های علمی و فر هنگی، در محاصره طیف یا اشخاصی خاصی نمی باشند بلکه متعلق به تمام جامعه هستند و نبایستی افرادی از جامعه به هر  دلایلی پشت این شخصیت های تاثیرگذار، سنگر گرفته و جاخوش نمایند و اعمال خویش را توجیه نمایند و یا دسترسی عموم را به آنها سدّ کنند. پیروز و سربلند باشید. درود بدرود.» (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

حجة الاسلام والمسلمین سید محمد شفیعی مازندرانی.قم. مهر 94. عکاس: دامنه

حجت الاسلام والمسلمین شیخ اسماعیل دارابکلایی

به قلم دامنه : به نام خدا. عکس زیر حجت الاسلام والمسلمین شیخ اسماعیل دارابکلایی مشهور به آقای صادق الوعد است، یکی از فرزندان روحانی و فاضل مرحوم آیه  الله محمدباقر دارابکلائی و داماد مرحوم آیه الله سیدرضی شفیعی دارابی رئیس جامعه روحانیت مازندران. وی از دانش آموختگان حوزه ی علمیه ی قم است. مدتی زیاد در دانشگاه های تهران تدریس داشتند. در حوزه و مراکز تحقیقاتی قم نیز سمت استادی دارند. صاحب چند اثر علمی و تحقیقی اند. از جمله کتابی هم در باره ی علم سیاست نگاشته اند. سخنور مشهوری اند. سبک بیان ایشان با تُن صدای خاص و جذاب و فارسی بلیغ اش، گیرایی ویژه ای در مستمعین ایجاد می کند.

در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در دارابکلا محوریت داشتند و در شکل دهی راهپیمایی های مردمی در محرم همان سال نقش شجاعانه ای ایفا نمودند. برخی از سخنرانی های ایشان هنوز نیز در گوش های مان طنین دارد. برای این روحانی بزرگوار و باسواد که عالمی شایسته و روحانیی قابل احترام و اکرام هستند و نیز یادگار مرحوم آقا و افتخار علمی و دینی دارابکلا، آرزوی توفیقات روزافزون و سلامتی و قُرب الی الله دارم. از ایشان بابت این نوشته ی اندکم پوزش می خواهم. تلاشم همواره این بوده و هست نسل جوان با روحانیان محل آشنایی یابند و دامنه نیز سهم خویش را در این باره بعون الله تعالی، اَدا نموه باشد. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

حجت الاسلام والمسلمین شیخ اسماعیل دارابکلایی. قم. مهر 1394. عکاس: دامنه

حجت الاسلام شیخ مهدی شیردل

پست 1435 : به قلم دامنه : به نام خدا. عکس زیر حجت الاسلام شیخ مهدی شیردل دارابی ست. دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی مشهد. وی چند سالی در آنجا به درس اساتید رفت و به محل برگشت و در ارتش جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار شد.

برای این روحانی خوش برخورد و مهربان و دارای خانواده ای خوب و مذهبی، آرزوی توفیق دارم. شیخ مهدی شیردل به تناوب در مسجد جامع دارابکلا نماز جماعت نیز اقامه می کند.

گاه نیز در تکیه به منبر می رود و در مجالس خانگی و مذهبی اهالی دارابکلا هم روضه خوانی های نذری و مناسبتی را اجابت می کند. با طلب دعا از محضر این روحانی جوان و خوش اخلاق. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

حجت الاسلام شیخ مهدی شیردل. عکس ارسالی رنگین کمان. سکوی تکیه. 1 آبان 1394 شب تاسوعا

منبر و مردم

به قلم دامنه : به نام خدا. محرم و دلدادگی هایش، امشب آغاز می شود. در این باره بخشی از نگرش هایم را با عنوان منبر و مردم می نویسم.

با دو پیش فرض نگرشم را نگارش می کنم. یکی این که چند سال پیش در شرح حال مرحوم شیخ عباس قمی صاحب کتاب شریف مفاتیح الجنان، خواندم که بشدت مورد مواخذه ی پدرشان قرار گرفته بودند از این که چند منبرشان را در حرم امام رضا (ع)  بی مطالعه رفته بودند. زیرا پدرشان وی را از منبر بی مطالعه منع کرده بودند و چنین منبری را دَین و قرض به ذِمّه ی اوقات مردم می دانستند. دوم آن که منبر آن چنان محوریت و قداست داشت که در دوران گذشته وقتی شهری را در ایران می خواستند به  شهرستان تبدیل کنند، در آن شهر منبر نصب می کردند. با این دو پیش فرض تاریخی، می خواهم منبر و مردم را به مناسبت  فرارسیدن ماه محرم مورد توجه قرار دهم. مبحث  من مربوط است به محیط عزاداری محرم در دارابکلا:

1- با ستودن منبر و منبری های مطالعه گر، معتقدم روحانی و واعظ و سخنور تا پیش از فرارسیدن ماه محرم باید محل مورد تبلغ خود را مورد شناسایی قرار دهد. محیط شناسی کند. نیازهای فکری و معنوی شان را به تقریب بشناسد و بر اساس تاثیرات عینی و ذهنی مباحث خود را پیش ببرد. مردم را روح منبر بداند. شنونده را دارای قوه ی درک و دریافت و حق انتخاب فرض کند.

2- در مجالس عزای محرّم، آخرین و مهمترین برنامه ها منبر رفتن است. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

حجة الاسلام دکتر شیخ باقر طالبی دارابی

پست 582 : به نام خدا. امروز دو دانشجوی ارجمند دارابکلایی در کامنتی در زیر پست خاطره ی اخوی باقرم در مورد علی کریمی از دامنه خواستند اخوی ام شیخ باقر را معرفی کنم که به احترام شان اجابت کردم. با قلمم می نویسم آنچه از او می دانم. نه از نگاه یک برادر به او، که از منظر یک شهروند دارابکلایی به ایشان. اویی که یک روحانی دنیا گشته و باتجربه جهانی ست.

او هشتمین و آخرین فرزند خاندان ماست. از بدو تولد به مادرمان وابستگی انیسی و مونسی داشت و دارد و هنوز پیشتاز در رسیدگی به آن قلب تپنده ی زندگی مان است که در آستانه ی عبور از 90 سالگی قرین السریر شده است و بر تخت کهولت و کبَر سن گوشه ی اتاق مرحوم پدرمان چشم به آسمان و دل به درگاه ورودی اتاق دوخته است. بگذرم که من چقدر از آن مادر حکیم و معلم قرآن کوچه پس کوچه های دارابکلا دورم دور. با طلب شفا برای او و التماس دعا از شماها.

وی در دبستان و راهنمایی از نخبه های عصر خود بود تا حدی که نمراتش کمتر، کمتر از 20 بود. او به دلیل همنام بودن با مرحوم شیخ باقر آفاقی پدر بزرگ مادری مان، محبوب مادرمان است و پدرمان برای احیای نام نیک آن بزرگمرد، که در مسجد جامع ساری محفل تدریس داشت، وی را طلبه ساخت تا نسل مان که در دو ناحیه ی پدری و مادری تا چند نسل آخوندی ست، دچار انقطاع نشود.

با پایان مدرسه ی راهنمایی در دارابکلا، در مدرسه ی علمیه ی سعادتیه ساری متعلق به آیت الله عبدالله نظری از علمای برجسته ی ساری و مازندران، رسما" طلبه شد و در آنجا در حجره ای دنج ساکن گردید و خیلی کم به محل می آمد و با استعداد پرشوری که خدا به او عطا کرده، مراحل طلبگی را جهشی طی کرد و به قم هجرت کرد و مقیم شد.

در قم در بهترین مدارس حوزه  به لحاظ درسی و فوق برنامه ای، طلبگی اش را ادامه داد و به دلیل روحیه ی بالای رابطه ی عمیق با دوستان، رفیقانی متدین و درسخوان و خوش مرام یافت و و خیلی موفقیت آمیز در دروس خارج فقه اساتید و اساطین معظم حوزه ی علمیه ی قم وارد شد و مراحل عالیه ی طلبگی را با امتحانات منظم حوزه بادقت و نمرات بالا طی نمود.

همزمان اخذ دیپلم را پی گرفت و وارد دانشگاه تهران شد و طی شش سال غیرمتوالی فوق لیسانس حقوق جزاء را از این دانشگاه معتبر جهانی اخذ کرد. در طول جنگ تحمیلی به صورت داوطلبانه  هفت هشت  بار به جبهه رفت و مجروح شد.

در حین تحصیل حوزوی و دانشگاهی، زبان انگلیسی را تا آخرین مراحل در کلاس های تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی ( دانشگاه باقرالعلوم ع ) زیر نظر تدریس بهترین خلبان های کارکشته ی تهران، به احسن وجه تکمیل کرد و مسلط به گویش و ترجمه ی انگلیسی شد. و چند کتاب و مقالات متعدد ترجمه و چاپ نمود.

سپس به مرکز ادیان و مذاهب رفت و به عنوان یک پژوهشگر در دین یهود به صورت تخصصی تحقیق کرد و آموزش دید. مدتی بعد در مقطع دکترای جامعه شناسی دین در دانشگاه علامه طباطبایی تهران قبول شد و دو سال پیش با دفاع از تز دکترای خود و کسب نمره ی عالی، دکتر جامعه شناسی دین شد. وی از مدت ها قبل عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم شد و در آنجا به عنوان استاد دانشگاه تدریس و پژوهش می کند .

وی به دلیل تسلط به زبان انگلیسی و تخصص در حوزه ی ادیان و مذاهب به چندین کشور جهان جهت سفر علمی و پژوهشی و ارائه ی سخنرانی  مسافرت کرده است و رهاوردهای سفرش را نیز در مجلات تخصصی انتشار داد.

چند کشوری که جناب حجت الاسلام دکتر شیخ باقر طالبی دارابی به آنجاها مسافرت علمی و کنفرانسی کرده که دامنه در ذهنش مانده عبارتند از: کنیا. انگلستان. آمریکا. استرالیا. مالزی. امارات. آلمان. تانزانیا. عراق. زیمبابوه. اسپانیا. تاجیکستان. چین. ایرلند. زلاندنو. اندونزی. آفریقای جنوبی. و... .

وی در مسائل سیاسی و دینی و اجتماعی و فقهی و مطالعات تطبیقی ادیان دارای نگرش های محققانه ای ست که پاره ای از آن باورها را علنی در مجامع مطرح می کند اما برخی از موضوعات را صرفا" در مجامع تخصصی و محافل خصوصی بیان می دارد تا در رعایت مصلحت انتشار بیان و دیدگاه ها، تحفظّ لازم و اخلاقی را به درستی لحاظ نموده باشد.

او یکی از روحانیون دارابکلاست که خیلی زودتر از سایرین با نرم افزارها و سخت افزارهای مدرن عصر انفجار اطلاعات آشنایی و آگاهی پیدا می کند. در عرصه ی وبلاگ نیز از سالها پیش فعال بود و " بوی خوش بهار نارنج " را با عنوان " پدرخوب " با متن های متعدد عمومی، تخصصی، و دینی و... تاکنون پیش برده است. آدرس وبلاگش در شماره ی 17 دامنه و  شماره ی 68 دارابکلا20 مندرج است.

او جناب دکتر شیخ باقر طالبی، با یک دختر مومن و باتقوا و محجوب از خاندان روحانی خدوم دارابکلا یعنی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ روح الله حبیبی ازدواج کرد که نزد دامنه بسی قابل احترام و محبوب است. و دارای دو فرزند دختر و پسر است؛ حنانه خانم ( دانشجوی دانشگاه قم ) و آقا بهزاد ( دانش آموز دوره ی دبستان ) که از عزیزترین کسان دامنه اند.

و بیفزاید دامنه که بین ما اخوان و نیز رفقای بهتر از جان، فضای آزادی عقیده و دمکراسی سیاسی حاکم است و هیچ کس در نظرات به هم زور بار نمی کند و جبر اخلاقی و لج بازی و تحمیل و تفتیش عقاید حکمفرمایی نمی کند. پدیده ای مذموم و قرون وسطایی. (منبع: دامنۀ دارابکلا: اینجا)

سیدعلی اصغر و اخوی شیخ بافر. منزل پدر 1388. عکاس: دامنه

علیرضا. سیدعلی اصغر و اخوی شیخ بافر. منزل پدر 1388. عکاس: دامنه

مرحوم پدر. جعفر آهنگر. سید علی اکبر. علیرضا آهنگر. سیدعلی اصغر.شیخ باقر. منزل پدر

حجة الاسلام دکتر شیخ باقر طالبی دارابیعکاس دامنه. سال 1380. حیاط منزلم دارابکلا