روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

خط سیداحمدآقا شفیعی دارابی

پست 1323 : به شرح دامنه : به نام خدا. دو تابلوی زیر به خوشنویسی جناب حجةالاسلام والمسلمین سید احمدآقا شفیعی دارابی مدیر محترم حوزه ی علمیه ی مصطفی خان ساری که آن را به تلگرام دامنه ارسال کردند، تقدیم تان می شود. با سلام و سپاس فراوان از ایشان که دارای فضایل هستند و محبت و لطف دارند. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

جهانیان همه گر منع کنند از عشق _ من آن کنم که خداوندگار فرماید

  ادامه مطلب ...

حجة الاسلام ابوطالب طالبی دارابی (شیخ وحدت)

پست 888 : به قلم دامنه. به نام خدا. در سلسله مباحث دارابکلا و روحانیت، به ترتیبی که در دفترم ثبت کرده ام، اینک به معرفی حجة الاسلام والمسلمین ابوطالب طالبی دارابی (مشهور به شیخ وحدت) فرزند مرحومان حجة الاسلام حاج شیخ علی اکبر طالبی دارابی (ابن کبل آخوند ملاعلی، ابن ملاحیدر، ابن ملاطالب) و مُلازهرا آفاقی دارابی _فرزند مرحوم شیخ باقر آفاقی_ می پردازم: (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

سرگذشت کامل شیخ وحدت با عنوان زندگی پرماجرا: اینجا


عکس های شیخ وحدت: قسمت 1 : اینجا


عکس های شیخ وحدت: قسمت 2 : اینجا


عکس های شیخ وحدت: قسمت 3 : اینجا


عکس های شیخ وحدت: قسمت 4 : اینجا


عکس های شیخ وحدت: قسمت 5 : اینجا


شیخ وحدت. عکاس: سیدعلی اصغر. سال 1385. جادۀ جنگل کیجاقلعۀ روستای دارابکلا

حجة الاسلام شیخ خلیل طالبی دارابی

پست 2442 : به قلم دامنه : به نام خدا. امروز به معرفی عموزاده ی بسیار مهربان و مهمان نواز و مردمی، روحانی خالص و خدوم و خاکی جناب حجة الاسلام والمسلمین آشیخ خلیل طالبی دارابی _مرحوم حاج رمضان_ می پردازم.

ایشان از نسل دهه ی 30 دارابکلای عالِم پرورند. از خاندانی بشدّت مذهبی، مسجدی، تکیه ای، متدیّن، پرهیزگار و نجیب و مهربان. جناب آشیخ خلیل، در نوجوانی در تب فراق جانسور رحلت مادرشان، بی قرار شدند و به وضع بی مادری و مظلومانه و محرومانه نزد پدرِ مومن و مردمی و فوق العاده مهربان شان، مومنانه بزرگ شدند.

ابنداء در بیت مرحوم آیة الله آقا دارابکلایی نزد آقا به تمام و کمال مورد اعتماد و وثوق شان شدند و از همان مکان و همان زمان بود که جرقه ی طلبگی در قلب شان جهید و طلبه ی مرحوم آقا شدند. مدتی در مدرسۀ علمیۀ امام صادق _ علیه السّلام_ تلمّذ کردند و آنگاه با همه ی رنج ها و سختی ها و کمبودها به قم هجرت کردند و در جوار حضرت معصومه _ سلام الله علیها_ فقدان مادرشان _مرحومه کربلایی معصومه_ را جبران نمودند.

در حوزه ی علمیه ی قم در میان روحانیون دارابکلا، فردی محبوب و دوست داشتنی شدند و همه، ایشان را به دیده ی یک برادر و مَحرم راز می دیدند و می بینند. غمخوار همه اند و از روحیه ی ویژه ای برخودارند؛ که گویی جان خویش را برای حلّ مشکل دوستان و مردمان نثار می کنند. این وجه ممیّزه ی ایشان است و این حال و دگردوستی به هیچ کسی بجز او تعلّق ندارد. در این اخلاق و روحیات زبانزد خاصّ و عام اند.

جناب حجة الاسلام شیخ خلیل طالبی دارابی تا آخرین دروس حوزه _یعنی خارج فقه و اصول_ گام های تحصیلی و پژوهشی برداشتند و با عزم راسخ، هرگز از زیّ طلبگی و وجوه عالی آخوندی خارج نشده اند. و از چند سال پیش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول هدایت های دینی و شرعی اند. و به عنوان نمایندگی ولی فقیه در یکی از نیروهای پنچ گانه سپاه، همچنان فعّال و خدمتگذاری به نظام جمهوری اسلامی اند. در کنار این اشتغال و درس و بحث، اهل تبلیغ و منبر هم بوده و هستند.

دامنه ایشان را این گونه می شناسد: فردی باایمان، دارای خلوص بالا، غیور، خاکی، دلرَحم، مردم دوست، حلّال مشکلات نیازمندان، معنوی، اهل عبادات و نیز بی آلایش و صمیمی و بی کینه و تلاشگر و رزمنده ی دفاع مقدس.

از مهمترین خصیصه ی این روحانی مهربان و بی ریا، کارکردن در زمین کشاورزی در کنار پدر و برادران شان بود. که در آن زمان با جدّی ترین انگیزه پدرشان را تنها نمی گذاشتند. خودم بارها در سال های دور در بخشی از تابستان ها، شاهد این حال کمک به والدین کرام شان بودم که از صبح زود تا پاسی از شب در سرِ زمین های شان کمککار خانه ی شان بودند. سال هایی که اغلب خانواده های دارابکلا با فقر و نداشتی ها دست و پنجه نرم می کردند، آشیخ خلیل از قم به محل می آمدند و پدرشان را تنها نمی گذاشتند، تا در تنهایی ها و خرج و هزینه های فرزندان، زمینگیر نشوند.

خوشحالم این شخصیت بزرگ دینی و بی ادّعا، عموزاده ی خوب من اند. و خوشحالترم که برادرهای شان همگی متدیّن و کاری اند و سه خواهر گرامی شان که همگی زنانی بسیار مومن و مهربان اند. و نیز خرسندم که یکی از برادران آشیخ خلیل _علی اکبر_ داماد خواهرم است و طی این چند سال وصلت و فامیلت _هم در نسَب و هم در سبَب_ هیچ بدی و کدورتی از ایشان ندیده ایم.

بر این خاندان مؤمن و مردم پسند، سلام گرم و صمیمانه دارم و بر همه ی آنان تاکید دارم قدر و منزلت و نعمت های آشکار و نهانِ، بزرگ شان یعنی جناب حجة الاسلام شیخ خلیل طالبی دارابی را همواره پاسدار باشند. از روح پاک و روحیه ی دلنواز آن شیخ دلرُبا می خواهم دامنه و دامنه خوانان شریف را در دلِ مالامال از معنویات خویش، دعا نمایند. رابطه ی مان همیشه گرم و نزدیک و بر اساس مودّت بود و خواهد بود.

از این شیخ خاکی و خالص می توانستم بیشتر از اینها بنویسم؛ اما از آن می گذرم تا وقت شما را زیاد نگرفته باشم. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

جناب حجة الاسلام آشیخ خلیل طالبی دارابی. عکاس حمیدرضا طالبی دارابی. در 13 خرداد 1395 دارابکلا منزل جناب باقر مداح

حجة الاسلام شیخ خلیل طالبی دارابی. دارابکلا. در لباس کار. برای تعمیر منزلش که بر اثر تگرگ 9 مهر ماه 1394 تخریب شده بود. خداقوت عموشیخ خلیل. این عکس آخر را جناب رنگین کمان به دامنه هدیه نمود. ممنونم

درود به عموی خودم جناب آشیخ خلیل طالبی دارابی. عکاس: حمیدرضا طالبی دارابی. 13 خرداد 1395 

و

جناب حجة الاسلام آشیخ خلیل طالبی دارابی و دامادشان جناب باقر مدّاح

دائی و خواهرزاده کنار هم شیخ خلیل طالبی دارابی و حمیدرضا طالبی دارابی. 13 خرداد 1395 در دارابکلا

7 خرداد 1394 . مسجد سنگ بند قم. مراسم ختم مادر جناب حاج احمد. حُجج اسلام: شیخ خلیل طالبی دارابی. شفیعی مازندرانی. عکاس: دامنه 

دیدگاه حجة الاسلام محمدجواد غلامی

پست 2423 : به قلم حجة الاسلام محمدجواد غلامی دارابی 10 : «سلام بر آقا ابراهیم عزیز و خستگی ناپذیر. و درود مخصوص به جناب حاج کل سید محمد شفیعی دارابی. از بارزترین صفات ایشان وفاداری به نظام و رهبری و دلدادگی و محبت و عشق به اهل بیت عصمت طهارت (علیهم السلام) است. (اشاره است به پست  2409 دامنه اینجا)
از پنجره دامنه به برادر بزرگوار ایشان، استاد بزرگوارم جناب حجه الاسلام والمسلمین دکتر سید حسین شفیعی دارابی، عرض ارادت و سلام می کنم و تقاضا می کنم در دامنه حضور پیدا کنید تا همواره شاهد نگاشته های محقّقانه و عالمانه شما باشیم. محمد جواد غلامی دارابی.»

پاسخ دامنه : به نام خدا. سلام صمیمانه ی من هم به شما دوست ارزشمند و فاضلم  جناب حجة الاسلام شیخ محمدجواد غلامی دارابی. ممنونم از تصدیق تان بر کمالات این مردِ مومن و انقلابی و خوش اخلاق محل که الحقّ، هم حاجی بافضلی ست و هم کربلایی بامعرفت و باعزّت. در ضمن، با اصولی که در باورهایم دارم، خستگی، را باید خسته کرد. انسان، ناخسته ترین موجود حضرت هستی بخش است. تشویق های تان بر روحیه بخشی دامنه موثر و نافع است. خدا نگه دارتان. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

حاج کل سیدمحمد شفیعی دارابی. و آقاخلیل درواری. دارابکلا. عکس ارسالی جناب رنگین کمان به تلگرام دامنه

ویژه نامۀ حاج کبل سید محمد شفیعی دارابی

پست 2420 : به قلم مهندس محمد عبدی 31 : «با سلام بر آقا امام زمان (عج) که امشب میلاد باسعادت آن امام غائب همیشه حاضر است سلام بر همه دوستان و دامنه خوانان فهیم. درود خدا بر شما کبلاقا ابراهیم طالبی دارابی عزیز مرد خداجویی که در جای جای مطالب و نوشتار و پست هایت بوی خدامحوری و حقگویی را می توان ردیابی کرد و به عیان ملاحظه نمود. 
نوشته شما در مورد معرفی جناب کربلایی حاج سید محمد شفیعی دارابی معروف به حاج کبل سید محمد عزیز و بزرگوار واقع پست 2409 اینجا را با دقت تمام روز جمعه  مطالعه نمودم ضمن تشکر و سپاس مخصوص از جنابعالی، بیفزایم که جای بسیاری از مطالب واجب و گفتنی در مورد شخصیت والای این مرد خدا را خالی دیدم فلذا سعی می نمایم کوتاه اشاراتی بنمایم.
کبل سید محمد را سالهاست می شناسم از جهتی اصالتا نسبی از سادات معظم سیکا هستند. در ثانی، پدرخانم جناب استاد اصغر دارابکلایی (عضو فعال و کوشای هیئت امنای تکیه پایین و هیئت ابوالفضل (ع)و امامزاده جعفر) و برادرِ حجة الاسلام شیخ علی اکبر دارابکلایی؛هم هستند که مزید بر علت شد .
جناب کبل سید محمد علاوه بر موارد مطروحه جنابعالی یک «شجره نویس »با حوصله و با درایت هستند و می دانید که شجره نویسی ذهنی بسیار روشن ، استعدادی سرشار ،صداقت بی انتها و امین بودن و بسیاری از خصایص ممتاز می خواهد و نیز شجره دانی از سفارشات بسیار موکد معصومین علیهم السلام است که من در بحث مورد نظر در وب سایت سنه کوه تقریبا مفصل در:
و  چند جای دیگر بدانها پرداختم.
و البته برای سادات معظم دانستن شجره و داشتن آن از اهمیت فوق العاده تری برخوردار است و این است که بدانید که در علم انساب سادات معظم سیکا از دقیقترین و با اصالت ترین سادات معظم صاحب کرامات خارق العاده در طول تاریخ سده های اخیر بوده اند که شخصا سالهاست در این زمینه تحقیق و پژوهش نموده ام .
جناب کبل سید محمد را در دیدارهای شجره نویسی ام ملاقات داشتم وخاطرات شیرینی از حسن همکاری و مساعدت را به خاطر دارم و همیشه دعاگویشان بوده ام البته  کار سخت و فکری پر مشقت ایشان که  در آینده ، ارزش و اهیمت ان ،بیشتر خودش را نمایان خواهد کرد را با هم مرور نمودیم و شایسته است تقدیر ویژه ای در این مورد از ایشان به عمل آید تا این راه را تداوم بخشند . 
از محاسن با ارزش ایشان عدم کتمان اصالتشان است و همیشه در مراسم خاص در روستای سیکا از بخش هزارجریب شهرستان نکا در بین فامیلهای نسبی و سببی حضور یافته و مورد تکریم بسیار اهالی قرار می گیرند و به گونه ای شناسنامه شناسایی داربکلا در منطقه از سرآمدان است .
در دیداری ایشان کتاب قرآن دست نویس تاریخی را به من نشان دادند که سند فوق العاده خوبی در شناسایی و تکمیل اطلاعاتم در شجره نویسی ،بودند که در جای خودش در اینجا بدان اشاره و ذکر خیر کرده بودم و اضافه نمایم  که گوشه هایی ازین دست نوشته به مرور از بین رفته بود که توسط پدر جناب آیت الله داربکلایی عینا باز نویسی و تکمیل شده است . 
جناب کبل سید محمد در دوران کودکی همراه پدر بزرگوارشان به سفر عتبات عالیات کربلای معلی مشرف شدند که در عکس تاریخی نصب شده به دیوار اتاق شخصی خانه شان خاطرات بسیار شیرینی را برایم بازگو نمودند و این است کبلایی نام مانده اند و به گونه ای شناسنامه شناسایی ایشان شده است .
از طرفی ایشان سالها همسایه عالم جلیل القدر آیت الله محمد باقر داربکلایی بودند و خود برایم خاطرات و نقل قولهای بسیار با ارزشی داشتند که کمال همنشین و همسایه عالم و خوب چه نکته و درسها برایش به ارمغان آورد واقعا اینگونه مسائل را جوانان عزیز بیشتر باید سرلوحه زندگی و انتخاب مکان برای سکونت دایمی در نظر داشته باشند .
سخن کوتاه نمایم و بدین مختصر مقال بسنده که شخصیت این جناب ممتاز و اخلاق نکویش بر همگان مبرهن و گفتنم تکرار مکرر خواهد بود و ... موفقیت روز افزون همه دوستان انتهای آرزویم هست.موفق باشید.»

پاسخ دامنه : به نام خدا. سلام و بسیار بسیار ممنون. الحقّ یک ویژه نامه است این پست و این نشان لطف توست به این امور که خیر و برکت است در آن به وُفور. اعتراف می کنم خیلی خیلی بهتر از متن من در پست 2409 اینجا این مرد بزرگ دارابکلا را که از باوثوق ترین شخصیت های مومن محل اند، معرفی کرده اید. به 5 شیوه ی جذّاب و پروشگرانه ی: خاطراتی، استنادی، انتسابی، اقداماتی و تصاویری. فقط می گویم تبارک الله رفیق. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

جناب حاج کل سیدمحمد شفیعی دارابی. عکاس: مهندس محمد عبدی سنه کوهی

مهندس محمد عبدی و حاج کل سیدمحمد شفیعی دارابی. دارابکلا. منزل ایشان. عکاس: دوست دبیرم جناب حاج تقی آهنگر دارابی

شجره نامه خاندان مرحوم میرمحسن پدرش، به خطّ حاج کل سیدمحمد شفیعی دارابی. دارابکلا. منزل ایشان

عکس زیارت کربلا به همراه پدرش مرحوم حاج میرمحسن شفیعی دارابی

سلام دامنه بر شما ای نجیب زاده ی مومن متقی خدوم

قسمت سفید خط آخوند ملاعلی اکبر دارابکلاییی پدر مرحوم آآیة الله آقادارابکلایی

و

و

و

آثار تاریخی

ائمه ی بقیع (ع) تابلوی اتاق حاج کل سیدمحمد شفیعی دارابی. دارابکلا 

دمِ دروازه ی منزل حاج کل سیدمحمد شفیعی دارابی. دارابکلا. و آن هم بیت تاریخی مرحوم آیة الله آقا دارابکلایی

مهندس محمد عبدی سنه کوهی پژوهشگر مسائل. و کوچه ی منزل حاج کل سیدمحمد شفیعی دارابی در دارابکلا

در باره حاج کل سیدمحمد شفیعی دارابی

پست 2413  به قلم میرزاعلی چلوئی دارابی 7 : «به نام خدا. سلام دارم خدمت شما جناب اقای طالبی و دامنه خوانان بزرگوار. نظر به پست مربوطه ی جناب حاج آقا کل سیدمحمد شفیعی عارضم به محضرتان مبنی بر اینکه متن را کامل خواندم و همه تعاریفت راجع به ایشان را با ایمان قلبی کاملا قبول دارم . من نیز خواستم مطلبی برای این بزرگوار بنویسم لکن هر جه فکر کردم دیدم تمام حسَنات را شما عزیز دل، نگاشتی . پس بر این امدم تا خدا قوت و خسته نباشید بگویم خدمت جنابش . و از درگاه خداوند رحمان برایشان صحت و سلامتی همراه با طول عمر با عزت ارزو دارم . با سپاس فراوان.»

پاسخ دامنه : به نام خدا. سلام من هم به شما حاج میرزاعلی چلوئی دارابی. تاییداتت  به عنوان یک نیروی انقلابی، خدوم و هم محلی در باره ی معرفی حاج کل سیدمحمد شفیعی دارابی واقع در پست 2409 اینجا، نشانه ی شناخت و بزرگواری هم شما و هم ایشان است. ممنونم که این گونه پست ها مورد توجه ی شما و سایر بزرگواران واقع شده است. و خیلی از بزرگان و دامنه خوانان طی تماس تلفنی و تلگرامی و واسطه ایی از این کار اظهار خرسندی نمودند. خدا را شکر می کنم بابت تحسین های تان. خدا به همراه ات جناب میرزاعلی گرامی. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

در بارۀ حاج کبل سید محمد شفیعی

به قلم حاج حسین رمضانی دارابی 5 : «سلام. حاج کل سید محمد شفیعی در راستای کارهای فرهنگی قدمهای دیگری هم بر داشتن. از قدمهای که ایشان بر داشتن این هستش که خانوادهای دارابکلا چه کسانی که مقیم هستن و الان نیستند از درخت به شاخه تبدیل کرد و از گذشتگان تاریخ می نویسد. من هم به نوعی زنده بودنم را مدیون ایشان هستم. »

«سلام و عصر زیبایتان بخیر. من هم  به حاج میرزا چلویی و دست  اندر کاران این امر خیر که  باعث گشته مزاری زیبا داشته باشیم قدردانی و تشکر می نمایم. و از خانواده  مرحوم مشهدی علی دارابکلایی که سالها حراست گلزار شهدا را بر عهده داشته  ممنون و سپاسگذاریم. روحش شاد.»

پاسخ دامنه : به نام خدا. سلام من هم به شما جناب رنگین کمان گرامی. از این که نسبت به پست معرفی جناب حاج کل سیدمحمد شفیعی دارابی در پست 2409 اینجا و نیز به متن زیارت در مزار دارابکلا واقع در پست 2404 اینجا متنی خوب و با احساس  انگیزه ی دینی، اخلاقی و اجتماعی نوشتی و برای چاپ و انتشار به دامنه ارسال کردی ممنونم. مؤیّد باشید. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

حاج کبل سیدمحمد شفیعی دارابی

پست 2409 : به قلم دامنه : به نام خدا. امروز باید به این مردِ بزرگ که از نام آوران مؤمن و انقلابی دارابکلای بزرگ اند بپردازم؛ یعنی جناب حاج کبل سیدمحمد شفیعی دارابی که از نظر دامنه گرچه در کسوت آخوندی نیستند ولی با خصیصه ها و کارویژه هایی که دارند، در ردیف و هم راستای روحانیون بزرگوار محلّ اند.

این شخصیت باایمان و متشرّع و مردم نواز و محبوب دارابکلا از خانواده ایی مذهبی و ساداتِ معظّم و باتبار زاده شدند. یعنی از پدری بزرگوار مرحوم حاج سیدمحسن شفیعی دارابی. و از مادری نجیب و مؤمنه که بر روح هر دو رحمت واسعه ی خدا باد.

از نسل دهه ی بیستم هستند. فردی متشخّص، عابد، متدیّن و مذهبی تمام عیار و از بی آزارترین فرد دارابکلا. آدم بزرگی که قرآن دان، قرآن خوان، اهل تهجّد و دعا و راز و نیاز و بشدّت هم متّکی به درآمدهای دسترنج خویش اند. اگر بگویم همه ی محل به او احترام ویژه و مختارانه می گذارند، شاید اغراق نگفته باشم. به احسَن وجه، شخصیتی وَجیهُ الملّه اند و مورد وثوق همه.

اتاق وزیری شکل انتهایی حیّاط منزل شان، از برجسته ترین اتاق های انقلاب بود که دامنه در 13 بهمن 1392 در پست 88 با عنوان 10 اتاق انقلاب دارابکلا اینجا به آن پرداخته  بود. او از انقلابیون و از السّابقون ما هستند. صدها بار به قم رفتند و برگشتند تا محل را از تازه های مرکز اجتهاد باخبر سازند. تنها این نبودند، که او تا زمان اجرای اصل شورا در شهرها و روستاها، عضو خدوم و بی ادعا و پرکار قائم مقام شورای محل یودند.

همه ی خانواده های دارابکلا، با قیدِ قاطعِ 100% به او دَین اخلاقی و معنوی دارند؛ زیرا هم در کفن و دفن درگذشتگان نقش محوری شرعی _آداب خاص تغسیل و تکفین و تدفین_ را بر عهده دارند بی آن که یک ریال از کسی چشمداشتی داشته باشند. و هم در برخی امور مذهبی به او رجوع دارند.

من صاف و عیان بگویم شیفته ی ایمان و اخلاق و رفتار و تدیّن و عشق مذهبی و عبادات و بی تکلّفی و ساده پوشی و خوش مرامی این مرد خبیرم. الحق دانای شرعیات اند و پاسخگویی مسائل شرعی مردم به وُسع و شوق خویش.

تکیه و مسجد با ایشان انیس اند و ایشان بر آن دو مکان جلیس اند. مثل ایشان در محل خیلی کم اند. ارزش سیادت و نعمت های وجودش را باید کسانی درک کنند که به ماورای امور باورهای ایمانی و نعبّدی دارند. من افتخار می کنم در درون به این مومن درخشنده و روحانی محل معتقد و ارادتمند و دوستدارم.

با ایشان گرم، صمیمی، راحت، و بسیار بی تعارفم. ایشان هم قلبی دلنوازان بر من دارند و هنوز نیامده روزی که ایشان بر ما محبت نورزیده باشند. با همگان مهربان اند. اخلاق کامله ی او کاش قابل انتشار در محل بود. مثل وی نایاب اند.

در این جا موظّفم یاد کنم از همسر مکرّمه و زحمتکش ایشان، که دخترخاله ی مؤمنه ی مرحوم پدرم هستند و برای این خاله زاده ی مهربان و گشاده روی مان، سلامتی و برای مادر خدا بیامرزشان _به زبان همیشگی مان کلثوم خاله_ رحمت واسعه می طلبم.

خوشحالم و سربلند که حاج کل سیدمحمد شفیعی دارابی اخوی جناب حجة الاسلام والمسلمین آسیدحسین شفیعی دارابی اند. که به نظرم میان این دو برادر بزرگوار و محترم و فاضل، رابطه ی ویژه ی مودّت و صمیمیت عجیب، حکفرماست. و من خبر دارم که این دو برادر بسی به هم دلداده و انیس اند. اگر بگویم برادر بزرگ بر آن برادر کوچکتر حقِّ استادی دارند و وی را در اوج بی پدری و بی مادری _که خدا والدین کرام شان را بیامرزاد_  بشدّت و با محبّت مراقب بودند و بزرگ کردند و پرورش دادند و به این مرحله ی تفضّل رساندند، گزافه نبافته ام.

نکته ای را از سر ارادت و باور به حاج کل سیدمحمد شفیعی دارابی فاش دارم که وقتی  آیة الله آقا شیخ محمد باقردارابکلایی _امام جماعت محبوب و مشهور مسجدجامع دارابکلا_ در اوائل دهه 80 رحلت کردند و محراب محل مان، بی امام شد و مامومین و مؤمنین محل به نماز فُرادا مجبور گردیده بودند، پیشنهادم بارها و بارها این بود تا روحانی  بعدی، مقیم محل نشدند و جایگزین مرحوم آقا مشخص نگردیده است، چه خوب و اُولی است به حاج کل سیدمحمد شفیعی دارابی اقتداء شود. زیرا ایشان هم متشرّع اند، هم آموزگار قرآن و هم آگاه به انقلاب و عامل به احکام.

بگذرم! که تا همین نقل سخنم بسنده کنم که از نظر من ایشان فقط یک ردا و یک عبا و یک عمّامه کم دارند، در بقیه ی امور خود یک روحانی متهجّد و نمونه ی اخلاق حسنه اند. و آن دستارشان حکم عمامه ی مقدّس دارد بر من.

هر کجایی ای آقا، ای سیّد بزرگ، ای مرد انقلابی، ای که نماز و عبادات تان و حتی نمازجمعه ی تان همواره برقراره، و ای شوهرِ مهربان و رئوفِ و آداب دانِ خاله زاده ی خوب و خندان ما، ما را به دل و نای خویش دعا بدار. الله نگاه دار. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

جناب حاج کبل سیدمحمد شفیعی دارابی از انقلابیون، مومنین، مشهورین و معتمدین بزرگ دارابکلا. 23 اردیبهشت 1395. ارسالی جناب رنگین کمان به دامنه

 

سمت راست جناب حاج کبل سیدمحمد شفیعی دارابی. سر مغازه رنگین کمان دارابکلا

به محضر شریف شما حاجی مومن و انقلابی سلام و ارادات دارم. (عکس ویراش شده توسط دامنه)

و

جناب حاج کبل سیدمحمد شفیعی دارابی. مرحوم حاج حسن رمضانی دارابی (پدر رنگین کمان) و جناب حجة الاسلام والمسلمین محمد نجفی. عکس های بالا را جناب رنگین کمان به دامنه اهداء نموده است. ممنونم از حاج حسین که در بخش معرفی روحانیون دارابکلا با دامنه جانانه و از روی اخلاص همکاری دارد و خواهدداشت

نُه متن سیاسی شیخ وحدت در دامنه

به قلم شیخ وحدت 9 : "بسمه تعالی. سلام. اول اندیشه وآنگهی گفتار / پایبست آمدست و پس دیوار. اندیشه یا اندیشیدن، نوعی فعالیت اختیاری در ذهن است که پس از به وجود آمدن مسأله، به منظور حل آن صورت می گیرد. این مسأله ممکن است سیاسی باشد یا اقتصادی، فردی باشد یا اجتماعی، فلسفی باشد یا کلامی و... . حل هر مسأله در گرو وجود دانش کافی در باره موضوع آن مسأله و فعالیت روشمند در عالم ذهن است. آزاد بودن یا آزاد نبودن شخص هیچ نقشی در اندیشیدن وی ندارد. به عکس، در بند کردن متفکران، فراغت وفرصت بیشتری برای اندیشیدنشان فراهم می سازد. تاریخ انسان پر است از آثار به جامانده از متفکران بزرگ که در دوران حبس وحصر وتبعید نوشتند ودر اختیار ما قرار دادند. وبا اطمینان می توان گفت: اگر آنان آزاد می بودند هرگز فرصت خلق چنان آثار ستُرگ را نداشتند. تا بعد." (7 فروردین 1395)

---

به قلم شیخ وحدت 10 : "بسمه تعالی. سلام. آزاد اندیشی یا آزاد اندیشیدن، ترکیبی وصفی است که در آن تقدیم وتأخیر صورت گرفته وصورت اصلی آن اندیشیدنِ آزاد است. اندیشیدن آزاد، به معنای: اندیشیدن بی طرفانه، ومقابل آن، اندیشیدن طرفدارانه و به تعبیر دیگر: اندیشیدن جانبدارانه است. کسی که می خواهد در باره موضوع ـ مثلاً ـ «جمهوری اسلامی» یا موضوع «ولایت فقیه» تحقیق  بکند، پس از برخوردار بودن از دو شرط یاد شده در پست پیشین (پست 1928 یعنی اینجا)؛ باید شرط دیگری را در تمام مراحل تحقیق رعایت کند، وگرنه نتیجه تحقیق او فاقد ارزش علمی خواهد بود. آن شرط سوم همانا عبارت است از: رعایت کامل بی طرفی نسبت به موضوع تحقیق. کسی که از اول با جمهوری اسلامی یا با ولایت فقیه نَردِ عشق می بازد یا کسی که نسبت به آن دو، موضع کینه توزانه دارد، بدون خلاص کردن خود از این حُبّ و بُغض، محصول تحقیق وی چیزی جز  آنچه خود از قبل می خواست، نخواهد بود. تا بعد."

----

به قلم شیخ وحدت 11 : "بسمه تعالی. سلام. ترکیب عبارت «باشگاه آزاد اندیشی مانند ترکیب عبارت «کرسی آزاد اندیشی» یک معنای وضعی دارد که نمی تواند مقصود باشد، ویک معنای غیر وضعی که مراد است. معنای وضعی «باشگاه آزاد اندیشی» یعنی: جایی که برای آزاد اندیشیدن اختصاص یافته، ومعنای وضعی «کرسی آزاد اندیشی» یعنی: جایگاهی که برای اندیشیدن آزاد در نظر گرفته شده است. پیش از این توضیح دادیم که اندیشیدن ـ ماهیتاً ـ چیزی نیست که کسی بتواند آن را در بند کند تا برای آزاد کردن نیاز به جای خاص یا جایگاه خاص داشته باشیم. مراد از « باشگاه آزاد اندیشی» جایی است که اندیشوران می توانند نتایج اندیشه های خود را در آنجا آزادانه بیان کنند؛ ونیز  مقصود از «کرسی آزاد اندیشی» جایگاهی است که اختصاص یافته برای بیان آزاد اندیشه های نو. تا بعد"

به قلم شیخ وحدت 12 : " بسمه تعالی. سلام. «بیان آزاد اندیشه ها» در گرو وجود «آزادی بیان» است. آزادی بیان، حق آحاد مردم هر سر زمین است، وبستن زبان اندیشمندان تجاوز آشکار به حق مسلم آنان به شمار می آید. آزادی بیان یکی از مؤلفه های مهم توسعه یافتگی وپیشرفت هر جامعه ای است. کشوری که اندیشمندان آن نتوانند محصولات فکری خود را در اختیار مردم قرار بدهند گورستانی است با مردگان متحرّک. رژیم پهلوی دو عیب عمده داشت: 1ـ وابسته کردن کشور به قدرت های بیگانه 2ـ بستن زبان اندیشمندان و در بند وآواره کردن آنان. از آنجا که حکومت ظالمانه ـ ماهیتاً ـ قابلیت بقا ندارد دیری نپاییذ که مردمِ به جان آمده بر آن رژیم تا بن دندان مسلح شوریدند وآن را به مزبله تاریخ انداختند. تابعد"

---

به قلم شیخ وحدت 13 : "بسمه تعالی. سلام. مردم در انقلابشان دو خواسته اساسی داشتند: 1ـ استقلال 2ـ آزادی. مقصود مردم از استقلال، نفی دخالت بیگانگان در سرنوشت آنان وایستادن روی پای خود، ومقصودشان از آزادی نفی استبداد ورهایی از ظلم حاکمان بود. قابل توجه این که این دو خواسته، اختصاص به مردم ایران ندارد، همه ملتها در فطرتشان خواهان استقلال وآزادی اند چه آنان که از این دو نعمت بزرگ برخوردار اند و چه آنان که ـ به هر دلیلی ـ از آن محروم اند. راهکار رسیدن به استقلال وآزادی ونهادینه کردن آن، در همه سرزمینها وجوامع یکسان نمی باشد، لذا شکل وساختار حکومتهایی که بر پایه خواست واراده مردم اداره می شوند مختلف اند. راهکاری که مردم ایران بر آن پای فشردند عبارت بود از: درهم کوبیده شدن نظام شاهنشاهی، و برپاسازی نظام جمهوریاسلامی بر ویرانه آن. تا بعد"

---

به قلم شیخ وحدت 14 : "بسمه تعالی. سلام. جمهوری اسلامی، نظامی دو وجهی است، وجهی از آن ریشه در زمین دارد ووجهی از آن اتصال به آسمان که آن را از همه نظام های موجود در عالم متمایز می سازد. این نظام در حقیقت آیینه تمام نمای مردمی است که عنوان «مردم نیک پندار، نیک گفتار ونیک کردار » در تاریخ بلند این سرزمین بر تارک آنان می درخشد، مردمی که میراث دار دانش وفرهنگ وهنر، وادبیات وحکمت وعرفان، وتربیت یافتگان مکتب فردوسی وسعدی وحافظ، وعطار ومولوی ونظامی، سرسپردگان اسلام وقرآن، وعاشقان دلداده پیامبر وخاندان پاک اویند. نه جمهوریت را از این نظام ونه اسلامیت را از آن نمی توان تفکیک کرد. هر کس جمهوریت این نظام را بر نتابد مانند کسی است که از پذیرش اسلامیت آن سر باز زده، وهر کس اسلامیت آن را نپذیرد مانند کسی است جمهوریت آن را برنتبابده است. تا بعد."

---

به قلم شیخ وحدت 15 : "بسمه تعالی. سلام. اصولاً هر سرزمینی تعلق به مردم همان سرزمین دارد وتعیین سرنوشت آن تنها در اختیار آحاد همان مردم می باشد. این حقیقتی است که امروزه کمتر جامعه ای را می توان یافت که به آن آگاهی  نداشته باشد. گذشت آن دوره ها که مردم از روی نا آگاهی می پنداشتند یا در باور آنها جا انداخته بودند که هر سرزمینی ملک طلق پادشاه آن سرزمین است وآنها ـ عموماً ـ رعیت پادشاه وتحت قیمومت اویند، از خود چیزی آنچه پادشاه به آنان عطا فرموده ندارند وآرزویی جز سلامتی وبقای ملک ومملکت ذات ملوکانه در دل نباید داشته باشند. امروزه این باورها در نظر مردمان به شوخی نزدیکتر است تا واقعیت، وباور اکثریت قاطع انسانها بر روی این کره خاکی درست مقابل باور گذشتگانشان است، یعنی همگان به این آگاهی معجزه گر رسیده اند که:

1 ـ سر زمین آنها ملک طلق خود آنها است.

2 ـ همه افراد ـ بدون هیچ استثنایی ـ نسبت به سرزمین وتعیین سرنوشت خود از حق مساوی برخوردارند.

3 ـ قدرت از آن ملت بوده واو  آن را به رسم امانت در اختیار هر کس که صلاح بداند قرار می دهد.

4 ـ برگزیدگان ملت همگی خدمتگذار ملت بوده ودر ازای خدمت مزد خود را دریافت خواهند کرد.

5 ـ هر کس خود را بدون رضای ملت وبیرون از ضوابط تعیین شده از سوی ملت در بخشی از قدرت جا بزند غاصب بوده وباید بر اساس قانون مجازات شود.

اینها واصول اساسی دیگر ، تنها بخشی از آگاهی هایی است که مردمان این عصر از آن برخوردار شده اند. مردم رشید، نجیب وسلحشور ایران زمین نیز بر پایه همین آگاهی های سرنوشت ساز، تحت زعامت رهبر کبیرشان حضرت امام خمینی (قدّس الله نفسه الزکیّة)، علیه نظام شاهی قیام کردند وپس از فروپاشی آن در 22/ بهمن/1357 وبا تشکیل دولت موقت در فاصله کوتاهی (یعنی در 12/ فروردین/ 1358) پای صندوق های اخذ رأی هجوم بردند وبا بیش از نود وهشت در صد آرای خود، به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند، و بساط شاه و شاهیگری را برای همیشه از این سرزمین جمع کردند. تا بعد"


---


به قلم شیخ وحدت 16 : "بسمه تعالی. سلام. در نظام شاهی ـ رعیتی، شاه فوقِ همه چیز وهمه کس بوده ودر برابر هیچ کس پاسخگو نمی باشد، او خود را سایه خدا در زمین وخداوند را تنها فرمانروای آسمان می داند. در نظام شاهی، قانون را مزاج شاه مشخص می کند. مزاج شاه اگر سرد باشد یا گرم، اگر سودایی باشد یا صَفرایی، اگر معتدل باشد یا خارج از اعتدال، قانون صادر شده از سوی او برای رعیت تأثیر مستقیم دارد، یعنی یا برای رعیت، سودا آفرین است یا صَفرا زا، یا باعث سرد شدن مزاج رعیت می شود یا مزاج رعیت را گرم می کند، وبالاخره یا مایه اعتدال رعیت است یا یکسره رعیت را از اعتدال خارج می کند. اما در نظام جمهوری قضیه درست بر عکس نظام شاهی است، یعنی در این نظام: أوّلاً ـ خدا هم خدای آسمان است، وهم خدای زمین. ثانیاً ـ مردم همه بندگان خدایند واو زمین را در اختیار بندگان خود قرار داده تا آنان به اختیار خود در آن به عمران وآبادانی بپردازند. ثالثاً ـ قانون گذار، خود مردم اند، وقانون، تابع مزاج خود مردم است. رابعاً ـ مجریان قانون، مسئول در برابر مردم، ومردم، مسئول در برابر خدا  هستند. تا بعد"


---


به قلم شیخ وحدت 17 : "بسمه تعالی. سلام. در نظام شاهی، حکومت ماهیت قدسی، وصبغه آسمانی دارد. برای همین، مردم ـ از خواص وعوام ـ ناچار به تقدیس حکومت وکُرنش در برابر آن هستند. به عبارت دیگر: حکومت، کعبه آمال مردم، ومردم، طواف کنندگان دور آنند. حکومت، نگین انگشتری، ومردم، حلقه ونگهدار آنند، وبالاخره حکومت، تاج وتخت شهریار ومردم، زینت تاج وتخت شهریارند. اما در نظام جمهوری، حکومت، ماهیت زمینی داشته واز هر گونه قداستی برکنار است، ارزش حکومت ـ ذاناً ـ از یک لنگه کفش کهنه ووصله خورده، و از آبی که از دماغ بُز بر اثر عطسه جاری می شود کمتر است. حکومت، تنها در سایه عدالت، ارزش می یابد. هر چه عدالت در حکومت، قوی تر اجرا شود به همان اندازه ارزش حکومت بالا می رود، وهر چه ظلم وبی عدالتی از ناحیه حکومت بر مردم وارد شود به همان اندازه از ارزش آن کاسته می شود. بنا بر این آنان که حکومت را به خاطر نفس حکومت می ستایند، در خوش بینانه ترین حالت باید بگوییم: ذهنیت قدسی بودن حکومت همچنان در اینان به عنوان میراث به جا مانده از حکومت شاهی وجود دارد. تابعد"(14 فروردین 1395)


منبع اولیه انتشار متن ها: دامنه اینجا