روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

آیة الله آقا دارابکلایی

پست 1193 : به قلم تنسر : «مشاهیر و مشایخ دارابکلا 1 . بنام ایزد منان یکتای عالم. بر حسب وظیفه و قولی که به دامنه و دامنه خوانان داده شد، نقل و یاد آوری خاصه فعالیت مشاهیر و مشایخ در گذر زمان برای مردم دارابکلا و منطقه داشتند، در حد توان و اطلاعاتی دارم به رشته تحریر می آورم،

  از آن دسته عزیزان و بخصوص آشنایان مربوطه با ارائه نظرات شان در تکمیل مطالب کمک شایانی خواهد شد. اول از همه از مرد زاهد و باتقوا و مرد عمل، جناب مرحوم آیت الله شیخ محمد باقر دارابکلایی، دفتر باز می گشایم و قلم به تحریر می آوریم.

مرحوم حاج آقا دارابکلایی، در خانواده ای پا به عرصه حیات کذاشته که پدر گرامیشان اهل فضل و کرامات بوده و مردم دارابکلا، بخصوص ریش سفیدان خوب می دانند فضل و دانش و نیک برخودی پدر حاج آقا دارابکلایی را، و تا آنجا که بنده اطلاع دارم در ساخت تکیه و مسجد در دارابکلا فعالیت چشمگیر داشته و با همگاری ملاحیدر، با اهدا زمین دراین زمینه، و زیر بنای حوزه هم از عنایات توجه این پیر زاهد بوده است، به هر حال حاج آقا تحت تعالیم چنین پدر پله های ترقی علم و ایمان را فرا گرفت و برای ارتقاء دانش به نجف اشرف مدفن حضرت علی ع  چند سالی در هجرت به سر می برند، و بعد از رجعت به زادگایش، دست به فعالیت عمرانی و فرهنگی و دینی زده است از جمله زیر ساخت روستا با سنگ فرش که از ابداعاتش بوده که کماکان در روستا های مجاور تا سالهای اخیر خیابانهایشان پر از گل و لای بوده و در دارابکلا به برکت این مرد بزرگ ازسال 45 به بعد خیابانهایش سنگ فرشهای زیبای داشته.

توجه به ساخت آب انبار و لوله کشی پائین محله با همکاری مردم و در زمینه نظافت و بهداشتی در فکر احداث حمام از خزانه ای به شیوه امروزی ( تا انجا که اطلاع دارم با همکاری مرحوم شیخ روح الله حبیبی از جمله دوست و هم حجره طلبگی بودند دارای یک تفکر بودند، انجام دادند). ساخت یک مکانی ثابت جهت غسل میّت و کوشا در نگهداری و مرمت به روز ازجمله فعالیتش بوده و همچنین کارهای زیادی در زمینه عمرانی داشته که به دلیل کم اطلاع از آن، از بیانش عاجزم و در این باب به نوشته های خوانندگان نیازمندم.
و در زمینه دینی اولین کار ایشان در ساخت مسجد و تکیه و فعالیت شبانه روزی و خستگی ناپذیر در مسجد بوده و هجنین در ساخت مسجد به شکل امروز که می بینیم با همت و تلاش ایشان و مردم همیشه در صحنه دارابکلا است.  و حاج آقای دارابکلایی چنان در امور دینی توجه داشتند شاید برای نسل جدید قابل باور نباشد. مثلا نماز صبح چنانچه برف و کولاک هم بود بایستی در مسجد می خواند که همه مردم دوره زمانش کاملا به یقین میدانند و یا بعضی از مردم را برای اینکه ببیند در خواندن قرائت نماز به چه شکلی است، به آنها درست خواندن را آموزش می داد و یا اینکه بعد از نماز مغرب، بین نمازین 20 دقیقه در مورد درست تلفظ کردن نماز یا احکام دینی صحبت می کرد ( چونکه آن زمان مردم این قدر باسواد نبودند و یا اینکه وسایل ارتباط جمعی فراوان نبود ) و همچنین مقیدی به نماز در خصوص مردم، در کنار حمام محله نماز خانه ای بر مردم احداث نموده ،همچنین برپایی همه مناسبت های مذهبی و توجه ویژه به عزاداری امام حسین ع، که دو ماه در تکیه برپا بوده.
در زمینه فرهنگی و دینی راه اندازی حوزه علمیه و پرورش طلبه های دینی، از جمله فعالیت این مرد بزرگ بوده است و علمای دینی به جامعه تحویل داده است ( امیدواریم دانش آموخته های حاج آقا، شمه ای از روش ایشان که در فکر ابادنی و مردمداری بوده بکار بندند و این روشی ایشان از بزرگان که از آنها آموزش دیده، بوده است ).
از کارهای ایشان هم رنگ بودن با مردم میباشد یعنی خود را بافته جدا بافته از مردم ندانسته، شرکت در مجالس غم وشادی مردم را از جمله فعالیت فراموش نشدنی ایشان دانست، حاج آقا همچون مردم عادی در بعضی مواقع به امور کشاوزی می پرداخت، در بعضی مواقع شوخ طبی خاصی هم داشته. رزمنده های دارابکلایی بدرقه حاج آقا را از ذهن خویش هنوز پاک نکردند و خواندن نماز برای شهیدان، برای همه مردم، این را حاج آقا از وظایف خود می دانسته، از جمله امین بودن ایشان شهره خاص مردم منطقه بوده است و پرداختن وجوهات دینی به ایشان مورد قبول دانسته و مردم منطقه یک علاقه خاصی به ایشان داشتند.
به هر حال خلاصه آنچه که میدانستم و قلم یاری می کرد به رشته تحریر در آوردم مابقی دانستی ها را به قلم دیگر دوستان می سپارم، فقط نظر تنسر جهت یادآوری و به فراموش نشدن این بزرگان بود، کستاخی کرده و یکی از دغدغه های خویش را به تحریر در آوردم و از جناب دامنه با توجه به قلم پرشیوایش و پرمغزش در این قدمم استحکامش میبخشد. انشالله.
در پایان مطلبی که ذهن تنسر و تنسر های را به تکاپو می اندازد، اینکه این بزرگواران چه چیزهای آموزش می دیدند که دوست داشتند در عمل در خدمت مردم و در آبادانی محلشان از هیج کوششی دریغ نکنند و این بزرگواران کارشان فقط به خطابه و موعظه نبوده و عملگرا بودند، با توجه به بعضی از علماء دارابکلا هنوز یک خداقوت به دهیار جدید و قبلی کارهای انجام دادند، نگفتند و یا اینکه مثل حاج آقا توانایی در انجام کارها را ندارند حداقل کاری که دیگران از جمله دهیار و همکارانش انجام می دهند در سر پروژه جهت خدا قوت و دست مریزاد می گفتند، که این خود تجدید قوا و اشتیاق برای عوامل کارکنان میبا شد. انشالله اشارات تنسر قابل توجه می باشد. درود بدرود.» (منبع: دامنۀ دارابکلا: اینجا)

حضور بزرگان روحانی دارابکلا بر سر مراسم عقد یک عروس و داماد. عکس از آلبوم اختصاصی دامنه. از راست : مرحوم شیخ روح الله حبیبی که فقط سر و دستش پیداست. مرحوم پدر دامنه. داماد مرحوم شیخ هادی مهاجری. بچه نمی شناسم؟ . مرحوم آق سید علی شفیعی شوهر عمه ی دامنه. مرحوم آیت الله آقا دارابکلایی

از راست: مهندس محمد عبدی. مرحوم حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ روح الله حبیبی و مرحوم آیة الله آقا دارابکلایی. عکس اهدایی مهندس محمد عبدی به دامنه

عکس اهدایی مهندس محمد عبدی سنه کوهی به دامنه. مرحوم حجت الاسلام شیخ روح الله حبیبی و مرحوم آیه الله آقادارابکلایی. مرحوم حاج سیف الله رمضانی دارابی و مرحوم حاج مرتضی آهنگر دارابی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد