روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

حجة الاسلام شیخ علی اکبر طالبی

پست 1522 : به قلم تنسر 34 : مشاهیر و مشایخ داربکلا. قسمت3. «بنام خداوند رحمان. درمباحث یادی از ایام از مردی سخن به میان می آورم که با توجه به پتانسیل موجود در ارتباطات اجتماعی، توانایی رسیدن به موقعیت های اداری که امروزه هستند کسانی برایش دست وپا نمی شناسند .ولی با همه این اوصاف خدمت کردن به مردم محروم جامعه را سرلوحه کار خویش نموده .بله ایشان کسی نیست جز شیخ علی اکبر طالبی ( پدر دامنه )  ، که به  شنیده هایم، همسایگانش شیخ عمو، این شیخ بزرگوار در روستا مرسم (یا بقول منوچهر ستوده مرس بن ) جهت خدمت به اهالی این روستا کمر همت را بسته ودر آبرسانی آب شرب ،با همکاری مردم اقدامات موثرداشته است در اقدامی بی نظیر دیگر در احداث حمام ومسجد  این روستا ،دوشا دوش مردم فعالیت داشته از ویکی از کارکرد ایشان پیگیری ساخت مدرسه بود که بچه ها این روستا جهت اموزش به روستا اوسا سختی های زیادی متحمل می شدند . وموعظه وتبلیغ امور دینی ازجمله ماموریت ثابت این بزرگوار بوده است.

ایشان را شیخ عمو می گفتند .وازخصوصیات بارزی که یکی از نزدیکانش نقل کرده بود زمانی که به مکه تشریف بردند واز طرفی حضور ایشان بیشتر در میان مردم مرسم بود برای همه اهالی این روستا که بالغ به سی خانوار بود از مکه برایشان سوغاتی خریده بود ،یعنی همه اهالی این روستا را از خانواده خویش دانسته یکی از خصوصیات اخلاقی ایشان خودم به چشمم دیدم مبارزه بی غل وغش با خرافه وخرافگری بوده است که قضیه یورمحله هنوز از یادم نرفته . به هر حال اطلاعاتم در خصوص ایشان به همین مقدار بوده و مابقی خصوصیات اخلاقی وعملکرد این شیخ بزرگوار را به جناب دامنه می سپارم تا در تکمیل آن کمک شایانی به بنده نموده تا هدفی که از پیش برای خویش طراحی کرده ام برسم . رحمت بی پایان نثار روحش ومحشور با آل نبوی . درود بدرود .»

پاسخ دامنه: سلام دارم به جناب تنسر. ابتدا متشکرم از لطف. دوم ممنونم که یاد ایام را از نیام غلفت درآوردی و بر یاد و جان مان جاری ساختی. سوم شرمنده ام که مرحوم پدرم را با قلم شیرین و صمیمی ات مطرح کردی. ولی آنچه آوردی واقعا از شناخت دلی ات بود و مشهودادت. خیلی برات آرزوی سلامتی دارم و دعا می کنم قلمت همواره جوهر و گوهر هر دو را داشته باشد. و قلبت راهنمای نیّات عالی ات و مغزت مُقوّم گفته هایت باشد. اما چند چیز دیگر من می افزایم: در محبت و احترام خاصش به مادرمان و همسرداری شان بشدت نمونه بود. در تاریخ زندگی اش نداشتی ها و فقر و از طبقه ی مردم عادی بودن را لمس کرد. در برق و جاده و آب و تکیه و مسجد مرسم تلاش زیادی کرد و با توفیق همراه بود. در تاسیس مسجد امام صادق سه راه اسلام اباد جد و جهدی موفقیت آمیز داشت. در احداث حمام سنه کوه کوشید. در حیازت چشمه ی شرب ببخیل تلاش کرد. در ایجاد غسالخانه اوسا همت موفقیت آمیز داشت و زمین را برایشان از اوقاف به ثبت رساتد. در منازل همه ی افراد برای روضه خوانی حضور می یافت حتی میان کولی های دچار کمبودهای محرومیتی. و بقیه را خدا خود بداند مکفی ست. اجر نوشته های شما با خداست تنسر. (منبع: دامنۀ دارابکلا: اینجا)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد