روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

حجة الاسلام شیخ احمد آفاقی

پست 1223 : به قلم تنسر 35 : «بنام حضرت حق یکتای عالم. یکی دیگر از بزرگواران مشاهیر سرزمینم که خانه اش، خانه مردم بود مرحوم حجت الاسلام شیخ احمد آفاقی، که بعد انقلاب منزلش دفتر رفع و رجوع مردم و اخذ تصمیمات محل بود. مرحوم آفاقی بعد از فارغ شدن از دروس حوزوی و رجعت از قم در جنب و جوش فعالیت امور عمرانی واجتماعی در کنار همقطارنش (حاج آقا دارابکلای ،مرحوم شیخ علی اکبر طالبی ومرحوم شیخ روح الله حبیبی )در مسابقه ماراتن خدمت به مردم همسو وهم دل بودند .منزل مرحوم آفاقی در اوایل انقلاب کانون فعالیت انقلابیون بوده وبعد از پیروزی هم، جهت پیشبرد نگاه انقلاب به قشر محروم جامعه جهت این امر مهم با همکاری نیروهای انقلاب در صدد حل معضل محرومیت تلاش نمودند .

اولین نهادینه دموکراسی با تشکیل مجمع قایم مقامی با همدلی مردم جهت رفع و رجوع مسائل مختلفه مردم وجهت ارتقای روستا از فقر به پیشرفت وبرطرف نمودن کاستی هایش ،که با حضور گرم جنابان کربلای سید محمد شفیعی ،آقای سیدخلیل حسینی، مرحوم کربلایی حسن آهنگری که از دوستان صمیمی مرحوم آفاقی قبل وبعد انقلاب بوده است . از جمله فعالیت قایم مقامی در دارابکلا ،در برهه زمانی خاصی که در جنگ تحمیلی بودیم کمکهای مردمی به جبهه ،نظارت وبرنامه ریزی واقدام عملی در بر داشته است واز طرفی تغییر وتحول دربستر کشور وشعارهای انقلابی ،توجه به قشر محروم وروستای انتظارات مردم به مراتب بیشتر شده وهجوم درخواست مردمی به سوی ترقی که با پیدایش انقلاب چشم های بسته را باز نموده ودنیای پیشرفت ومترقی نمایان ساخته ،خود برزحمت وتلاش این عزیزان افزون گشته . . از جمله فعالیت کار ایشان مرمت امام زاده باقر و قبرستان دارابکلا بود و ادامه سنگ فرش که از ابداعات حاج آقا دارابکلای بود. فعالیت های ازجمله حفر چاه در پائین محله ،مخابرت همگانی،خرید ترانس برق در بعضی مواقع بدلیل جمعیت رو به رشد واحتیاج به وسایل برق سوز ،اقداماتی برای سوخت محل وتوجه به درخواستهای مردم،احداث وپیگیری حمام دو قلو،پیگیری اولین آسفالت در ورودی دارابکلا وموارد دیگر که دور از اطلاعات بنده است،همه وهمه از فعالیت مجمع قایم مقامی به محوریت مرحوم آفاقی بوده است.

درمسائل دینی امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی ع پائین محله وکار تبلیغ دینی در این مسجد وبرپایی مجالس محرم وماه مبارک رمضان ومراسم شهادت وتولد ائمه را اصلا فراموش نمی کردند. خواندن نماز میت وشرکت در مراسم اموات بر ایشان فرقی نداشت فقیر یا غنی باشد واز امور محوله خویش میدانسته. دستگیری از خانوده های مستمند. تنسر،نمونه ای از آن در حافظه اش دارد ،که قابل بازگو نیست.خلق و خوی مشارکت اجتماعی ازذات ایشان می باشد ،شخصیت مهربان و دارای جاذبه بوده است .روحش شاد و محشور با اولیاالله. در پایان از همه خوانندگان به خصوص از جناب دامنه وخانواده محترمش ،اطلاعاتی در خصوص شخصیت وفعالیتی که مرحوم آفاقی انجام داند ویا اشکالاتی در متن یا نگارش یاموارد قابل حذف را با کامنت در دامنه ،در دفتر یادی از ایام ،یاری کننده این بنده خدا تنسر باشید .درود بر همگی تان.»

پاسخ دامنه: بیش از هر چیز نوع بینش جناب تنسر را تحسین می کنم. زیرا هم یاد ایام نمودند و هم ذهن خلاق و پرحافظه ی خویش را بر روی دامنه خوانان گشودند. نکاتی برجسته از این مرد بزرگ از قلم تنسر جاری شد. دامنه نیز چند مورد می افزاید: بسیار ملا و اهل مطالعه بودند. سختی کشیده بودند. ساده زیست و مردمی و آمیخته با روحیه ی خاکی زندگی می کردند. شاید خانه ای در دارابکلا نباشد که این شخصیت روحانی در آنجا منبری نرفته باشند و ذکر مصائب کربلا نکرده باشند. اهل ذکر بودند. خانواده دوست بودند. شمس فرزندانش بودند. منزوی نبودند با مردم و نخبگان سر و سرّ داشتند. قناعت پیشه بودند. خود باغداری می کردند. دسترنج خویش را می خوردند. برای محل خدمات دینی و شرعی و انسانی انجام دادند. اتاق شخصی خانه اش یکی از چند اتاق انقلاب بود. روحش شاد و قلم تنسر پرجوهر باد. (منبع: دامنۀ دارابکلا. اینجا)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد