روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

حجة الاسلام شیخ محمد نجفی

پست 2389 : به قلم دامنه : به نام خدا. حال نوبت رسید به معرفی و شرح حال نویسی کوتاهِ جناب حجة الاسلام والمسلمین آشیخ محمد نجفی _فرزند مرحوم آیة الله آقا شیخ محمد باقردارابکلایی_ که در قم مقیم اند. به عبارتی دیگر ایشان اخویِ حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ اسماعیل دارابکلایی _مشهور به صادق الوعد_ و نیز داماد مرحوم حجة الاسلام والمسلمین حاج سیدمحمود شفیعی دارابی اند.

ایشان که حالا در این روزگار به پُختگی های درسی و زندگی رسیده اند، یکی از روحانیون باسواد و متبحّر محلّ اند. زاده ی شهر نجف اشرف اند؛ چرا که در آن زمان، مرحوم ابَوی شان، در دهه ی چهل، در حوزه ی علمیه ی نجف مقیم بودند. در همان اَوان نوجوانی در مدرسه ی علمیه ی امام صادق _علیه السّلام_ روستای دارابکلا به دنیای پُرپیچ و خم و بسیار شیرین، ولی مشقّت بار طلبگی وارد شدند. و نزد پدر بزرگوراشان تلمّذ کردند.

یادم مانده هنوز که ایشان و شهید حجة الاسلام سیدجواد شفیعی دارابی و اخوی ام آشیخ حیدر، در یک حُجره و در یک مَدرَس، پیش مرحوم آقا تعلیم می گرفتند و هنوز میان حیدر و وی رابطه ی مودّت و رفاقت عمیق حکفرماست و گاه به گاه به دیدار حیدر می آیند و حال و احوال می جویند. بگذرم که خواستم بگویم فردی به قول دارابکلایی ها «منظوردار» هستند و حقّ یک رفیق و همدوره ی طلبگیِ _دُچار محرومیت های وارده شده ی ناخواسته را_ برجای می آورند. و من همین جا بر این سیره ی اخلاقی ممدوح شان، درودی خالصانه می فرستم و دست مریزاد می گویم.

آشیخ محمد از همان آغازطلبگی، هم خود درس می آموختند و هم طلبه های پایین تر را تدریس می نموند. بعد، پای بر خاک خوب قم گذاشتند و مقیم مقرّ علما و مراجع و مجتهدین گردیدند و در جوار قبر کریمه اهلبیت _علیهاالسّلام_ درسخوان حوزه ی قم شدند و حالا یک ملّا _روحانی درس خوان و تیزفهم_ شده اند.

به روایت بسیاری از هم لباسان و یه علم اندک خودم، ایشان در احکام شرعی، مسائل مهم دینی خیلی خبره و موشکاف اند. از وجوه خاص وی، تسلّط بر شعر، ادبیات عرب، متون فقه و آگاهی ها از برخی از علوم فنّی و تجربی ست.

ذهنی جهنده، حافظه ای برآمده و اخلاقی خندان دارند. هر بار با او بنشینی چیزی نافع عایدت می شود. من بارها که توفیق مصاحبت با ایشان را داشته ام بدرستی دریافته ام که وی شخصی هوشمند و دارای فراست بالا و اطلاعات عمومی پُرمایه اند.

از جدّی ترین طلبه های دارابکلا در درس و بحث حوزه اند. به بالاترین دروس حوزه _که خارج فقه و اصول فقه است_ رسیده اند. و همچنان این راه بی انتهای علمی و دینی را می پیمایند و گام از آن وادی پس نمی کشند. و در این مسیر از آیات عظام عبدالله جوادی آملی، ناصر مکارم شیرازی، حسین وحید خراسانی و سیدمحمود شاهرودی و سایر بزرگان حوزه آموختند.

مدتی در مؤسّسه ی آیة الله یثربی، مؤسّسه ی در راه حقّ و هم اینک در مؤسّسه ی پژوهشی و تحقیقاتی اسراء آیة الله العظمی عبدالله جوادی آملی اند و در بخش تحقیقات آنجا به پژوهش و تحقیق و نوشتن مشغول اند.

به امر تبلیغ دین و منبر نیز اهمیت می دهند و این امر را از شؤون مهم روحانی می دانند. بارها در دارابکلا در محرّم و رمضان به منبر رفتند. برای منبر و ابلاغ رسالات دینی و شرعی، به استان های دیگر از جمله استان فارس نیز رفته و می روند. سخنرانی های شان اغلب مستند، ارجاعی، مُستدل و روایی و قرآنی ست. همه ی تلاشش در منبر این است که مُستمع را بر موضوع بحث به شیوه ی اقناعی، آگاه کنند. معمولا" تا جایی که من در پای چندین منبرش نشستم، از خُرافه ها و مطالب واهی بشدّت پرهیز دارند.

از نظر رفتارهای اجتماعی، ایشان فردی مهربان، خندان، آداب دان، بانزاکت اند. در میان مردم یک روحانی شناخته شده اند. چون فرزند مرحوم آیة الله آقا دارابکلایی اند، نزد مردم وجاهت و مقام خاص دارند. دامنه با او بسیار خودمونی، صمیمی و مرتبط است. چه حضوری و چه پیامکی و چه در مجامع اتفاقی، همیشه میان مان رابطه ی مودّت و احترام آمیز برقرار بوده و هست. و فوق العاده با هم گرم و راحت و بی تعارف هستیم.

از این روحانی بزرگوار، صبور و اخلاق محور و فوق العاده متشرّع و آگاه و مسلّط به امور سیاسی و دینی، می طلبم همچنان روشنی بخش مردم باشند و جوانان را در هجوم شُبهات و هَجویّات و انواع ستیزه های دشمنانان کینه توز اسلام و ایران و شیعیان، تنها رها نکنند. و در زیارات و ادعیه ها، همه ی ما را به دعای شان متّصل بدارند. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

دو روحانی در تصویر از راست: حُجَج اسلام شیخ محمدجواد مهاجر دارابی و شیخ محمد نجفی (فرزند مرحوم آیة الله آقا دارابکلایی) مرداد 1394. روز تشییع شهدای غوّاص میاندورود در دفاع مقدّس در دارابکلا. ارسالی حاج حسین رنگین کمان به دامنه (ویرایش شده توسط دامنه)

 

از راست: حُجَج اسلام شیخ علیرضا ربّانی زاده و شیخ محمد نجفی. در جشن عروسی پسرم عارف، در تالار آفتاب قم. 9 شب 9 اسفند 1393. عکاس: دامنه

حُجَج اسلام: آسیدحسین شفیعی دارابی. شیخ محمدجواد غلامی دارابی. شیخ محمد نجفی. آسید و احمد بابویه دارابی. در جشن عروسی پسرم عارف، در تالار آفتاب قم. 9 شب 9 اسفند 1393. عکاس: دامنه

حجة الاسلام شیخ محمد نجفی. سرِ مغازه حاج حسین رنگین کمان. دارابکلا. ارسالی رنگین کمان به دامنه (ویرایش شده توسط دامنه)

حاج کل سیدمحمد شفیعی دارابی و مرحو م حاج حسن رمضانی و حجة الاسلام شیخ محمد نجفی. سرِ مغازه حاج حسین رنگین کمان. دارابکلا.  ارسالی رنگین کمان به دامنه. (ویرایش شده توسط دامنه)

ار راست: حجة الاسلام سیدعلی صباغ دارابی. محمدرضا آهنگر دارابی(رمضان). علی بابویه دارابی (مرحوم رمضان ببخیل). حجة الاسلام شیخ جواد مهاجر دارابی. حجة الاسلام شیخ محمد نجفی و حجة الاسلام شیخ علیرضا ربّانی زاده. مرداد 1394. روز تشییع شهدای غوّاص میاندورود در دفاع مقدّس در دارابکلا. ارسالی حاج حسین رنگین کمان به دامنه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد