روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

حجة الاسلام سیدمحمد شفیعی دارابی (مشهد)

پست 2431 : به قلم دامنه : به نام خدا. در سلسله مباحث روحانیت دارابکلا، امروز یکشنبه 2 خرداد 1395 در میلاد فرخنده ی حضرت صاحب الزّمان _عجّ_ به معرفی مختصر طلبۀ جوان و بزرگوار مشهد مقدس، جناب حجة الاسلام آقا سیدمحمد شفیعی دارابی (فرزند حاج سیدتقی شفیعی دارابی؛ ذاکر اهلبیت _علیهم السّلام_) می پردازم.

سیدمحمد که طلبه ی پویا و پُراستعدادند، از خاندانی مذهبی و روحانی برخاسته اند. مردم تا ذهن شان یاری می دهد، می دانند که حیّاط وسیع این خاندان سادات، محلّ شکل گیری کاروان اُسرای ظهر و عصر عاشورای دارابکلاست. و همین نقطه جوش های مذهبی ست که آدمی را به مبداء و معاد معتقد و متّصل می کند. و سیدمحمد نجیب و عزیزمان نیز از این حیّاط _که بوی عاشورا و علَم و کُتَل و اسیری و درد و شهادت و بابایاحسینِ دخترکوچولوهای محل را می دهد_ به اوج طلبگی پرواز کردند.

ایشان آخرین طلبه ی پرورش یافته ی عموی بزرگوارشان، عالِم بزرگ مازندران، مدیر مدرسه ی علمیه ی مصطفی خان ساری و دبیر جامعه روحانیت استان مازندران یعنی مرحوم آیة الله سیدرضی شفیعی دارابی از مفاخر روستای مان، می باشند و از آنجا پس از چند سال تلمّذ و جست و جوهای علمی و معنوی و اخلاقی، به سوی آستان معنویت ایران، حرم قُدسی آقا علی بن موسی الرّضا _علیهما السّلام_ پرواز کردند و هم اکنون نیز در آن دیار مقدس، به درس و بحث و امور دینی و سیاسی و اجتماعی و تبلیغی و پژوهشی شان مشغول اند.

من با این طلبه ی خوش استعداد، برجسته، متین، خوشرو، باوقار و اهل مطالعه و نیز بسیار سخندان و آگاه به مسائل روز جامعه و مردم و نظام و اسلام بسیار نزدیک و هم سخن و دوست و صمیمی ام. ایشان نیز نه فقط با من که با همه ی مردم روحیه ای متواضعانه و اخلاق محور دارند. بارها در شب های محرم در  تکیه ی دارابکلا با هم بعد و قبل از منبر و مراسم عزاداری نشستیم و گفت و شنود کردیم. ایشان فردی منظّم، معطّر، بااخلاق، و دارای روحیات بالای معنوی و مذهبی ست و در کلام و مصاحبت ها، بلیغ و فصیح اند.

شاید خیلی ها باخبر نباشند اما دامنه ایشان را می شناسد و می گوید که بسیار منطقی، دردمندانه، آسیب شناسانه به مسائل می نگرند و با قُبحیاتی به نام های دُگماتیسم و تحجّر و پیش داوری های مُهلک بشدّت مُنزجرند. این را از محاوراتی که بین مان دست می داد، دریافتم. در درس حوزه جدّی و بابرنامه اند. و هم اینک مشغول گذراندن پایه های بالای درسی اند و در حال تدوین و تالبف پایان نامه ی خود در حوزه علمیه.

از نشانه های تواضع و خردمندی شان این بود دیشب وقتی با هم گفت و گو می کردیم، ایشان از حرم مشهد و من از حرم قم، چندین بار تاکید کردند و حتی اصرار و تمنّا که پست معرفی مرا یا اصلا" نگذارید و یا در آخرین روز قرار دهید. اما چه کنم که نیمه ی شعبان، نوبت معرفی به اسم این سیّد خوب و پاک سیرت در آمد؛ که هم پدر گرامی شان حاج سیدتقی، ذاکر اهل اهلبیت _علیهم السّلام _ هستند و عموی مرحوم شان حاج سیدمهدی شفیعی دارابی از روحانیون بودند، و هم دو عموزاده ی شان حُجَج اسلام مرحوم سیدرسول و نیز روحانی مقیم قم که داماد حجة الاسلام والمسلمین شیخ اسماعیل دارابکلایی اند؛ از تبار روحانیت محلّ اند. و هم جدّشان از سادات بزرگ محل بودند. و نیز هم نیای مادری ایشان که از روستای کارنام چهاردانگه اند، از مذهبیون و متدیّنان اند که بر سیدمحمد تاثیرِ معنوی و پرورشی زیادی گذاشته اند.

ان شاء الله برای جناب حجة الاسلام سیدمحمد شفیعی دارابی، پست دومی هم در آینده خواهم نوشت و در آن قسمت دوم، به طور مفصّل به بسیاری از اقدامات، پژوهش ها و فعالیت های شان اشاره می کنم.

از راه دور از این سیّد خوش مرام و مطالعه گر و طلبه ی خوشفکر و مستقل، می خواهم هر بار که به حرم مشرِّف شدند، دامنه و دامنه خوانان ارجمند را از دعا در حرم آقا علی بن موسی الرّضا _ علیهما السّلام_ بی نصیب نگذارند. خدا نگه دار، دوست فاضل و نیکوخوی من. (منبع: دامنه داراب کلا. اینجا)

طلبۀ جوان و بزرگوار مشهد مقدس جناب حجة الاسلام آقا سیدمحمد شفیعی دارابی (فرزند حاج سیدتقی شفیعی دارابی ذاکر اهلبیت _علیهم السّلام_ دارابکلا

  

جناب حجة الاسلام سیدمحمد شفیعی دارابی. از جناب آقاتقی آهنگر (حاج باقر موسی) بابت در اختیارگذاشتن سه عکس اول و دوم و آخر به دامنه، ممنونم

در راه زیارت حجّ در مکه و زیارت مدینه

کربلا. بین الحرمین. تقبّل الله آقاسیدمحمد

کربلا. بین الحرمین. به همراه دوستان روحانی اش

این کاروان از حیاط منزل شان در دارابکلا شکل می گیرد. عکس های بیشتر از این سوژه از وبلاگ دوم دامنه اینجا

حجة الاسلام آقا سیدمحمد شفیعی دارابی همواره یک طلبه ی پرمطالع و بشّاش و بانشاط اند

عکس آقاسیدمحمد در اواسط طلبگی

دامنه از قم به شما دوست فاضل و گرامی ام در مشهد مقدس، سلام دارد و طالبِ دعا و نائب الزّیارگی در حرم امام رئوف، رضای آل محمد _ص_ هست. مؤیّد باشید و در ظِلّ توجّهات خدا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد