روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

حجة الاسلام سیدمجتبی شفیعی دارابی

به قلم    دامنه

به نام خدا. امروز در پنجمین روز ماه مبارک رمضان در سلسله پست های روحانیت دارابکلا به معرفی روحانی فاضل، بااخلاق و از سادات جلیل القدر جناب حجة الاسلام والمسلمین آقا سیدمجتبی شفیعی دارابی می پردازم.

ایشان نوه ی دختری مرحوم آیة الله شیخ محمدباقر دارابکلایی اند. فرزند جناب حجة الاسلام والمسلمین آقا سیدحسین شفیعی دارابی. داماد عموی کرام شان جناب حاج کیل سیدمحمد شفیعی دارابی. پس؛ از ناحیه ی مادر بزرگوارشان یک عالِم زاده اند. و از ناحیه ی پدر ارجمندشان نیز یک عالم زاده ی مشهور.

زاده ی قم اند و بزرگ شده قم و تحصیل کرده ی قم و مقیم قم و ساکن قم. همه ی وجودش قمی ست؛ ولی به دارابکلا افتخار می کنند. یک قمی دارابکلایی اند؛ چرا که از بدو تا کنون قم را درک و لمس کرده اند.


جناب حجة الاسلام سیدمجتبی شفیعی دارابی. خرداد 1395

از آنجا که سیدمجتبی در دامان روحانیت و خاندانی سادات و شریف بزرگ شده اند، خوی و خصالِ روحانی و معنوی بر خود گرفته اند و در این مسیر هیچ گاه دست از تهذیب نشُسته اند. دامنه هرگاه او را در معابر و محافل و مجالس دیده و شاید صدها بار هم شده، ایشان را بسیار وزین دیدم و گویی بخشی از خوی تواضع و آرامش مرحوم آقا را در خود جای داده اند. من با شاهداتی که عینی در او یافته ام مثل این طلبه ی اُفتاده و مهربان و با نیکوترین وجه و خوش ترین برخورد کم دیده ام. الحقّ آخوندی بر او برازندگی ست. به عبارتی دیگر روحانی شدن برازنده ی او بود.

سیدمجتبی به دیده ی خردمند پدرشان و به برکت دعا و خواسته و راز و نیاز مادر عظیم القدرشان، پای به عالَم طلبگی نهادند تا عالِم دین گردند. سال 1374 این جرقه ی سرنوشت حهیدن گرفت و ایشان وارد حوزه ی علمیه  ی قم شدند و در مدرسه ی عترت آل محمد (ص) مشغول به تحصیل علوم دینی شدند.  و این مراحل تحصیلی رایج را به شایستگی طی نمودند:

از مقدمات که شامل چندین کتاب پایه ای ست با موفقیت و تسلط، وارد دوره ی مهم سطح شدند که رسائل و مکاسب در آن اوج درسی ست و آن گاه با کسب دانش و ارزش و ذخیره سازی معنویات و مطالعات در این راه که مسیری پُرزحمت و مشقّت است و خُلق و اختلاق و خلّاقیات می خواهد، به مرحله ی مهم دروس خارج فقه و اصول رسیدند و همزمان یا طی مراحل درسی و تحقیقی و ارائه ی پایان نامه ی پژوهشی و علمی، کارشناسی ارشد تفسیر را اخذ کرده اند.

ایشان را در قم این گونه یافته ام، بارها و بارها: متخلّق به اخلاق الله. وجه و چهره ای نورانی و زیبا. آرام و خندان و پُربها. دائم التبسّم اند. در واقع در چهره اش عبوسیت دیده نمی شود. هر وقت نگاهش کنی ایشان را مُتبسّم می یابی. و حتما" هم مُتوَسّم نیز می باشند که از خصال مؤمنان زیرک است و قرآن به توسُّم _ فراست و زیرکی_ مؤمنین تاکید کرده است. اهل درس و مطالعه اند. منبر هم می روند. در دوردست ها هم امر تبلیع دین و راهنمایی مردم را وانمی گذارند. در مجامع و محافل، شخصیتی آرام، باوقار، متین و کم حرف اند. گویی صُمت و خموشی را به مفهوم مرحوم علامه طباطبایی خوب درک کرده اند. برای من، ایشان یک فردی جاذب اند و دلرُبا. هیچ هیاهویی در وی ندیده ام. اساسا" به نظرم هیجانی نیست. من به او ارادت قلبی و درونی دارم و بروز هم داده ام. چه ایشان این گرَوِش قلبی ام را بدانند و چه ندانند، من امّا به شاکله ی وجودی ش خیلی اعتقاد و باور دارم. یک سیدی با حُجب و حیاست.

خرسندم ساچمه ی قلمم برای وی در دامنه چرخید و غلتید. حال در این ماه خدا و هُدی هر کجا هستند، امید می برَم خوب و و خوش خرُم باشند. و در شب های قدر امسال دامنه و دامنه خوانان شریف را از ذکر دعای شان نیندازند. درود به تو و بر وقار تو و بر صُمت و متانت تو ای آقاسیدمجتبی. (دامنه دارابکلا)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد