روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

حجة الاسلام شیخ عباسعلی مختاری دارابی


به قلم دامنه



به نام خدا. در سلسله مباحث دارابکلا و روحانیت، امروز در آغازین روز دهۀ فجر به معرفی مرحوم حجة الاسلام والمسلمین شیخ عباسعلی مختاری دارابی می پردازم.


آن روحانی برخاسته از درون خانواده ی مذهبی کشاورز محروم محل مان، یک روحانی ضد ستم و ستمگری بودند و از انقلابیون مبارز علیۀ شاه و دستگاه حاکمۀ شاهی.


آن مرحوم در مسائل انقلاب روستای دارابکلا دخالت مؤثر و رهبری کننده ای داشتند و ما جوانان انقلابی آن سال های نخست قبل و بعد از پیروزی انقلاب وی را روحانی پیشتاز، خوش مرام، خوش پوش و خوش مَشرب و پرجاذبه و سخنران ماهر و خوش بیان می دانستیم.


مرحوم حجة الاسلام شیخ عباسعلی مختاری دارابی همیشه با این آیات ابتدایی سورۀ تکاثر (= افزون گشتن و فخر به فراوانی ثروت و زراندوزی)، منبرهای عالی خود را آغاز می نمودند:


أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ* حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ * کَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ * ثُمَّ کَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ.


یعنی: تفاخر به بیشترداشتن شما را غافل داشت. تا کارتان [و پایتان] به گورستان رسید. نه چنین است زودا که بدانید. باز هم نه چنین است زودا که بدانید. (سوره ۱۰۲: التکاثر - جزء ۳۰ - آیات 1 تا 4، ترجمه فولادوند) که نشانگر همدردی ایشان با محرومان و مقابله با زراندوزان بود.


مرحوم حجة الاسلام شیخ عباسعلی مختاری دارابی از بالامحلۀ دارابکلا به طلبگی در مدرسۀ امام صادق (ع) دارابکلا پا پیش گذاشتند و به حوزۀ مشهد مقدس رفتند و با شایستگی هایش، فردی پیشرو و موثّر و مورد قبول جوانان انقلابی دارابکلا گردیده بودند.


آن روحانی برادرِ «شهید مختاری» اند و دو برادر در مزار دارابکلا در مجاور هم آرام گرفته اند. مرحوم مختاری پسرخالۀ دوست گرامی ام حسن صادقی محلی اند.


روحانیون دارابکلا


حُجج اسلام مرحوم شیخ عباسعلی مختاری. شیخ باقر رمضانی (شیخ علی). مزار دارابکلا. مراسم شهید مختاری. ارسالی خلیل شاه علی


ایشان در ببخیل با فرزند مرحوم حاج سیف الله رمضانی دارابی (یکی از مردان خوب و مؤمن و زحمکتش) ازدواج کرده بودند و هرگاه در ایام تعطیل به محل می آمدند، منزل مرحوم حاج سیف الله اقامت می کردند و ما هم آنجا به دیدارش می رفتیم و جلسات برگزار می کردیم.


آن روحانی خوش قلب و آگاه و مبارز همیشه به منزل مرحوم پدرم حضور می یافتند و رابطۀ گرمی با پدرم و اخوان داشتند و منزل پدرمان را مأمن دوم خود می دانستند.


خاطرات انقلابی زیادی با ایشان داریم که شاید روزی فرصت شد بیان کنم. خدا رحمتش کند.


(دامنه دارابکلا)



مشهد 1357. حضور شهید هاشمی نژاد در یکی از راهپیمایی های انقلاب که مرحوم حجة الاسلام شیخ عباسعلی مختاری دارابی نیز از روحانیون انقلابی در حوزۀ مشهد بودند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد