روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

حجة الاسلام دکتر شیخ باقر طالبی دارابی

پست 582 : به نام خدا. امروز دو دانشجوی ارجمند دارابکلایی در کامنتی در زیر پست خاطره ی اخوی باقرم در مورد علی کریمی از دامنه خواستند اخوی ام شیخ باقر را معرفی کنم که به احترام شان اجابت کردم. با قلمم می نویسم آنچه از او می دانم. نه از نگاه یک برادر به او، که از منظر یک شهروند دارابکلایی به ایشان. اویی که یک روحانی دنیا گشته و باتجربه جهانی ست.

او هشتمین و آخرین فرزند خاندان ماست. از بدو تولد به مادرمان وابستگی انیسی و مونسی داشت و دارد و هنوز پیشتاز در رسیدگی به آن قلب تپنده ی زندگی مان است که در آستانه ی عبور از 90 سالگی قرین السریر شده است و بر تخت کهولت و کبَر سن گوشه ی اتاق مرحوم پدرمان چشم به آسمان و دل به درگاه ورودی اتاق دوخته است. بگذرم که من چقدر از آن مادر حکیم و معلم قرآن کوچه پس کوچه های دارابکلا دورم دور. با طلب شفا برای او و التماس دعا از شماها.

وی در دبستان و راهنمایی از نخبه های عصر خود بود تا حدی که نمراتش کمتر، کمتر از 20 بود. او به دلیل همنام بودن با مرحوم شیخ باقر آفاقی پدر بزرگ مادری مان، محبوب مادرمان است و پدرمان برای احیای نام نیک آن بزرگمرد، که در مسجد جامع ساری محفل تدریس داشت، وی را طلبه ساخت تا نسل مان که در دو ناحیه ی پدری و مادری تا چند نسل آخوندی ست، دچار انقطاع نشود.

با پایان مدرسه ی راهنمایی در دارابکلا، در مدرسه ی علمیه ی سعادتیه ساری متعلق به آیت الله عبدالله نظری از علمای برجسته ی ساری و مازندران، رسما" طلبه شد و در آنجا در حجره ای دنج ساکن گردید و خیلی کم به محل می آمد و با استعداد پرشوری که خدا به او عطا کرده، مراحل طلبگی را جهشی طی کرد و به قم هجرت کرد و مقیم شد.

در قم در بهترین مدارس حوزه  به لحاظ درسی و فوق برنامه ای، طلبگی اش را ادامه داد و به دلیل روحیه ی بالای رابطه ی عمیق با دوستان، رفیقانی متدین و درسخوان و خوش مرام یافت و و خیلی موفقیت آمیز در دروس خارج فقه اساتید و اساطین معظم حوزه ی علمیه ی قم وارد شد و مراحل عالیه ی طلبگی را با امتحانات منظم حوزه بادقت و نمرات بالا طی نمود.

همزمان اخذ دیپلم را پی گرفت و وارد دانشگاه تهران شد و طی شش سال غیرمتوالی فوق لیسانس حقوق جزاء را از این دانشگاه معتبر جهانی اخذ کرد. در طول جنگ تحمیلی به صورت داوطلبانه  هفت هشت  بار به جبهه رفت و مجروح شد.

در حین تحصیل حوزوی و دانشگاهی، زبان انگلیسی را تا آخرین مراحل در کلاس های تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی ( دانشگاه باقرالعلوم ع ) زیر نظر تدریس بهترین خلبان های کارکشته ی تهران، به احسن وجه تکمیل کرد و مسلط به گویش و ترجمه ی انگلیسی شد. و چند کتاب و مقالات متعدد ترجمه و چاپ نمود.

سپس به مرکز ادیان و مذاهب رفت و به عنوان یک پژوهشگر در دین یهود به صورت تخصصی تحقیق کرد و آموزش دید. مدتی بعد در مقطع دکترای جامعه شناسی دین در دانشگاه علامه طباطبایی تهران قبول شد و دو سال پیش با دفاع از تز دکترای خود و کسب نمره ی عالی، دکتر جامعه شناسی دین شد. وی از مدت ها قبل عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم شد و در آنجا به عنوان استاد دانشگاه تدریس و پژوهش می کند .

وی به دلیل تسلط به زبان انگلیسی و تخصص در حوزه ی ادیان و مذاهب به چندین کشور جهان جهت سفر علمی و پژوهشی و ارائه ی سخنرانی  مسافرت کرده است و رهاوردهای سفرش را نیز در مجلات تخصصی انتشار داد.

چند کشوری که جناب حجت الاسلام دکتر شیخ باقر طالبی دارابی به آنجاها مسافرت علمی و کنفرانسی کرده که دامنه در ذهنش مانده عبارتند از: کنیا. انگلستان. آمریکا. استرالیا. مالزی. امارات. آلمان. تانزانیا. عراق. زیمبابوه. اسپانیا. تاجیکستان. چین. ایرلند. زلاندنو. اندونزی. آفریقای جنوبی. و... .

وی در مسائل سیاسی و دینی و اجتماعی و فقهی و مطالعات تطبیقی ادیان دارای نگرش های محققانه ای ست که پاره ای از آن باورها را علنی در مجامع مطرح می کند اما برخی از موضوعات را صرفا" در مجامع تخصصی و محافل خصوصی بیان می دارد تا در رعایت مصلحت انتشار بیان و دیدگاه ها، تحفظّ لازم و اخلاقی را به درستی لحاظ نموده باشد.

او یکی از روحانیون دارابکلاست که خیلی زودتر از سایرین با نرم افزارها و سخت افزارهای مدرن عصر انفجار اطلاعات آشنایی و آگاهی پیدا می کند. در عرصه ی وبلاگ نیز از سالها پیش فعال بود و " بوی خوش بهار نارنج " را با عنوان " پدرخوب " با متن های متعدد عمومی، تخصصی، و دینی و... تاکنون پیش برده است. آدرس وبلاگش در شماره ی 17 دامنه و  شماره ی 68 دارابکلا20 مندرج است.

او جناب دکتر شیخ باقر طالبی، با یک دختر مومن و باتقوا و محجوب از خاندان روحانی خدوم دارابکلا یعنی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ روح الله حبیبی ازدواج کرد که نزد دامنه بسی قابل احترام و محبوب است. و دارای دو فرزند دختر و پسر است؛ حنانه خانم ( دانشجوی دانشگاه قم ) و آقا بهزاد ( دانش آموز دوره ی دبستان ) که از عزیزترین کسان دامنه اند.

و بیفزاید دامنه که بین ما اخوان و نیز رفقای بهتر از جان، فضای آزادی عقیده و دمکراسی سیاسی حاکم است و هیچ کس در نظرات به هم زور بار نمی کند و جبر اخلاقی و لج بازی و تحمیل و تفتیش عقاید حکمفرمایی نمی کند. پدیده ای مذموم و قرون وسطایی. (منبع: دامنۀ دارابکلا: اینجا)

سیدعلی اصغر و اخوی شیخ بافر. منزل پدر 1388. عکاس: دامنه

علیرضا. سیدعلی اصغر و اخوی شیخ بافر. منزل پدر 1388. عکاس: دامنه

مرحوم پدر. جعفر آهنگر. سید علی اکبر. علیرضا آهنگر. سیدعلی اصغر.شیخ باقر. منزل پدر

حجة الاسلام دکتر شیخ باقر طالبی دارابیعکاس دامنه. سال 1380. حیاط منزلم دارابکلا

نظرات 1 + ارسال نظر
عبدالرضا 18 خرداد 1397 ساعت 14:38

با سلام و سپاس از همتتان در وبلاگ‌نویسی؛
من دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی هستم و با توجه ب موضوع پایانامه‌‌ام مشغول جستجو بودم که به خبر «دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان
دین و بحران محیط زیست: بررسی تطبیقی دیدگاه سیدحسین نصر و لین وایت...
توسط مهدیه میرزاآقازاده، به راهنمایی حجت‌الاسلام طالبی دارابی، و داوری حجت‌الاسلام اسلامی. دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم- آبان ۹۲» برخوردم.
می‌شود از شما خواهش کنم یک راه ارتباطی ب من معرفی کنید تا بتوانم با حجت‌الاسلام طالبی دارابی ارتباط برقرار کنم؟ موضوع انتخابی من نیز ب این موضوع نزدیک است.
با سپاس فراوان

سلام جناب عبدالرضا

این وبلاگ ایشان است:
http://baharenarenj2.blogfa.com/

در آنجا مطرح کنید.

متن شما را نیز به جناب حجت الاسلام دکتر شیخ باقر طالبی دارابی ارجاع دادم.
خدانگه دارتان. موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد