پست 2590 : به قلم حجة الاسلام شفیعی مازندرانی 101 : دامنه: به نام خدا. این متن ارسالی جناب حجة الاسلام والمسلمین سیدمحمد شفیعی مازندرانی به تلگرام دامنه پاسخی ست در باره ی دو متن دامنه واقع در دو پست 2559 اینجا با عنوان «پاسخ دامنه به حجة الاسلام شفیعی مازندرانی» و پست 2544 اینجا با عنوان «تفاوت نظر مراجع در بحث ولایت فقیه». ضمن سلام و سپاس و احترام به این محاجّه و مواجهه ی علمی _در معنای تلاقی آن_، عینا" ارائه می گردد:
«در تکمیل حدیث بیداری ( 3 )زمینه ای ، پیش آمد تا کمی از آبروی آیه الله العظمی خوئی ( ره ) دفاع شود زیرا کسی ، پیش بنده ، رسما گفته بود که ایشان ، ضد ولایت فقیه ، است چنانکه فرد دیگری گفته بود او مخالف امام راحل ( ره ) است ( در حالی که او در زند گی از دوستان خاص مرحوم امام راحل (ره ) بود ( ایه العظمی زنجانی ، جرعه ای از دریا ج 3 / ص 672/ و 673 - ).
بنابر این ، آن مرحوم ، مظلوم ، واقع شده است همانند ، جناب کانت ، فیلسوف معروف که به خاطر آن که ادله ی معروف باب اثبات وجود خدا ( جل جلاله ) را نا کافی ، در باب مدعا شمرده بود ، او را برخی ، مخالف خدا پنداشته ، بودند در حالی که او از راه دیگری ، اثبات وجود خدا می کرد که همان ، وجدان اخلاقی ،و ضمیر باطنی آدمی است.
مرحوم خوئی (ره ) برخی از روایات معروف باب ولایت ، را مخصوص ولایت امامان معصوم سلام الله علیهم اجمعین می داند چنانکه در ذیل این حدیث ا ( حدیث بیداری ( 3 ) ) اشاره ، کردم . ولی ،در باب اثبات ولایت ، از راه حسبه ، وارد می شود نه ، از راه توجه به منطوق احادیث مربوطه.
به هر صورت اگر ، کمی دقت شود ،
به مظلومیت آن مرحوم و مظلومیت شیخ انصاری ، اذ عان خواهد شد واگر بیشتر دقت شود به تفاوت دیدگاه میان آن دو فقیه ،توجه خواهد شد و چه بجا است دو باره حدیث بیداری (3 ) را با دقت بیشتری عزیزان بخوانند ، تا خود را در قواره ی محققان معذور عند الله که مصداق آن صاحبان تفقه لازم و تخصص ویژه اند نخوانند.
البته ،اگر به مقطع دکترا و سپسّ به دانشیاری برسند ، از مصادیق آن انشائ الله به لطف حق ، خواهند بود ، بنا برااین آیة الله خوئی چون احادیث مربوط به ولایت فقیه را اختصاص به امامان معصوم دانسته ، از عرصه آن بیرون می داند که باعث حصول این شُبهه شد که او ضد ولایت فقیه است. لذا برخی از نا آگاهان به ایشان جسارت میکردند . در حالی که می توان گفت فقهائ اسلام ، در باب اعتقاد به ولایت ، دو دسته اند – دسته ای که اعتقادی به ولایت ندارند و دسته ای اعتقاد بدان دارند. البته ، دسته دوم ، دو گروه اند ، گروهی به ولایت مقیده اذعان دارند وگروهی به ولایت مطلقه می اندیشند. ایشان بیش از گروه اول ،و اندکی کمتر از گروه دوم ،به ولایت ، اذعان دارند واز راه حسبه ، مساله را قبول دارند.
پاسخ دامنه : به نام خدا. در پست جداگانه. (دامنه دارابکلا)