روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

پاسخ دامنه به چهار پرسش شیخ مالک

به قلم دامنه : به نام خدا. جناب حجة الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی سلام علیکم. ضمن تقدیر و تشکر از ورود خوب شما به بحث در شب های رمضان، به چهار پرسش شماواقع در پست 2672 اینجا که علاوه شد به آن هفت پرسش دیروز، این گونه پاسخ می دهم:




در پرسش اول خود از دامنه جویا شدی: «چرا تاکید می کنی به اینکه مرحوم آخوند خراسانی با حکومت فقیهان مخالف بوده ؟ ودلائل آنها را مطرح کردی»


پاسخم این است: این تاکید را من نکرده ام، خودِ مرحوم آیة الله العظمی آخوند محمدکاظم خراسانی برای مرحوم آیة الله العظمی نائینی کرده اند که وقتی نقار و اختلافات در درون مشروطه خواهان و مشروعه گرایان را در تهران و نجف مشاهده کردند به مرحوم آخوند پیشنهاد دادند خود حکومت اسلامی تاسیس کنند و از این دودستگی ها رهایی یایند که مرحوم آخوند این استدلالات را بیان داشت. اما چرا دلایل را مطرح کردم؟ برای آن که بدانیم مرحوم آخوند چرا از قبول پیشنهاد نائینی خودداری کردند و خود به تشکیل حکومت اقدام نکردند. و اساسا" دانستن کار بشر و خصوصا" اهل دانش و ارزش است.


در پرسش دوم این گونه از من سؤال کردی: «من از مطالب شما اینطور برداشت کردم که می خواهی اثبات کنی که در جامعه اسلامی فقیه نباید حکومت بکند باید حکومت بغیر فقیه واگذار بشود آیا درست برداشت کردم ؟»


پاسخم این است: برداشت شما مبنی بر این که من می خواهم اثبات کنم، کاملا" خطاست. چون من گفتم از پیش داوری دوری می کنم و نظراتم را در پایان آن یعنی در عید فطر، بازمی گشایم و به عبارتی انفطار می کنم. چون من در قسمت اول این مباحث، واقع در پست 2607 اینجا مقدمه ای دربرگیرنده نوشتم و آنچه نیاز به آگاهی رسانی بود، مطرح ساخته ام. شما در  این سؤال دوم، دیدگاه مرحوم آخوند در این بحث خاص را، به من نباید نسبت بدهی. بحث آن مرحوم است نه حرف دامنه. پس این پرسش شما از اساس، کاملا" اشتباه است.


در پرسش سوم این را مطرح ساختی که: «شما نظر آخوند را مطرح کردی که با حکومت فقیهان مخالف است اما از طرفی ما چهار مجتهد نامدار دوره فتحعلی شاه ، یعنی میرزای قمی، شیخ جعفر کاشف الغطا، ملا احمد نراقی ، سید جعفربن ابی اسحاق این چهار تن معتقدند به حق انحصاری فقها در حکومت کردن ...»


پاسخم این است: برای من در این بحث این چیزهایی که بیان کردی مطرح نیست که چه کسی موافق است و چه کسی مخالف. مهم در به بحث کشاندن این بحث این است این استدلالات که مربوط است به یکی را برجسته ترین عُلمای اسلام و ایران خوانده شود و به آن اندیشیده شود. نظرات دقیق من ان شاء الله در پایان بحث می آید. گفتم که من در مرحله ی بیان و طرح بحث، پیش داوری نمی کنم.


اما این که شما به این خوبی هم تفهیمی و هم استفهامی وارد بحث شده اید، از نظرم بسیار نیکو، پسندیده و خردمندانه و بامَثوبت است و حتی مورد انتظار و توقع من بوده که بیایید و بحث را با آراء خود رونق بدهید. حتی منتظرم دلایل مرحوم آخوند را یکی یکی به وسع و توش و توان خود بررسی کنید و احیانا" نقد و یا در جاهایی اِبرام و در فرازهایی اصلاح و یا ردّ کنی. مهم آن است، سخن های علمای اسلام آزادانه شنیده شود و آسیب شناسی های شان مورد توجه قرار گیرد. فقط به نقل قول های مویّد ایشان نپردازیم بلکه به نقل قول های منتقد هم گوش فرا دهیم. این سیره، آموزه ای ست قرآنی که همه ی سخن ها را بشنوید؛ بهترین ها را برگزینید.


در پرسش چهارم از من این گونه استیضاح نمودی: «از زمان امام خمینی تا الان شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه را در جامعه ای ما دارند اگر این شعار بد بود چرا این همه بزرگان مثل آیت الله جوادی و.... بررسی نکردند؟»


پاسخم این است: شما این شعار را خوب بدانی یا نه به نوع قرائت شما از دین و دین ورزی تان برمی گردد. من به مخالفین عقیدتی ام، مرگ نمی گویم. اگر خوب دقت کنید برخی از مراجع در باب ولایت فقیه، نظرات دیگری دارند آن گاه ممکن این شعار مشمول آن اعاظم شود که به یقین خودت آن را نمی پسندی.


گفتم اگر این شعار به معنی مقاومت در برابر هجوم دشمنان باشد، مانند آمریکا، اسرائیل و سازمان تروریستی منافقین، من حاضرم خونم را در راه اسلام و ولایت فقیه عادل که عمادِ نظام اسلامی ست، نثار کنم. ولی اگر این شعار، دستاویزی برای مقابله با مخالفان فکری باشد حتی جناحی، _که هزاران بار هم بوده_ با آن هیچ گونه پیوندی ندارم و در حلقومم نمی ریزم.


از حضور عالمانه و پرسش گرانه ات جناب شیخ مالک در این بحث ممنونم. گرچه می دانم خود نیز بر پاسخ های آن آگاهی داری ولی چون از من طلبیدی، من هم دریغ روا نداشتم و این را هم بگویم در این مناظرات علمی از انگ ها هم هیچ واهمه ای ندارم. حال چه در وجه عاقل و چه در وضع باهوش(دامنه دارابکلا)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد