روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

روحانیت داراب‌کلا

شرح حال و موضوعات مرتبط ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

پاسخ سوم دامنه به شیخ مالک

پست 2697 : به قلم دامنه : به نام خدا. با سلام و سپاس. جناب حجة الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی ضمن خرسندی از اشکالات و با انضمام طرح دو پرسش دیگرتان واقع در پست 2695 اینجا، که علاوه شد به آن 11 پرسش روزهای قبل تان، این گونه پاسخ می دهم:



دامنه. قم. 23 خرداد 1395. عکاس: پسرم مهندس عادل طالبی دارابی


1- در مقدمه متن آوردی «برادر بزرگ جناب آقا ابراهیم جوابهای شما را مطالعه کردم استفاده کردم ولی قانع نشدم چون هنوز برایم مبهم است که چرا اصرار داری مطالب آخوند خراسانی (رح) ... » پاسخ من این است: خیلی قابل تحسین است که مطالعه کردی و نقد هم نوشتی. مُبهم بودن برای شما شاید به این علّت است که به جای پرداختن به آنچه آخوند خراسانی (ره) استدلال موشکافانه و آسیب شناسانه کردند، رو به انگیزه خوانی از دامنه آوری و این، هیچ سهمی در نقد و نقّادی ها ندارد. پس لفظ اصرارداری، چندان مطلوب به نظر نمی رسد. زیرا من یک متنی از یکی از اساطین و اساتید مبرّز و مبارز حامی مشروطیت نه استبداد را بر روی مشتاقان بحث های اندیشه ای بازنمودم تا تفکر کنند و روی آن تامّل. هراس از بیانات عُلمای برجسته ی دین، شایسته ی هیچ اهل اندیشه ای نیست.



2- در سؤال اول آوردی: «از طرفی من چند تا از موافقین را نوشتم شما در جواب نوشتی موافقین و مخالفین برایم مهم نیست اگر برای شما مهم نیست پس چرا مطالب آخوند را مطرح کردی و همینطور ادامه می دهی.» پاسخ من این است: منظورم از لفظِ «مهم نیست»، این بوده است که در نشر متن آخوند، برای من مهم نیست چه کسی موافق است یا چه کسی مخالف. و الّا کار ما انسان ها خواندن و فراآموختن از همین مخالف ها و موافق هاست که هر دو صنف، سهمی عظیم در ایجاد علم و اندیشه داشته و دارند و خواهند داشت.

شهید مطهری را همین پرسش ها و انتظارات انبوه نسل دانشجو و جوانان عصر 50، مطهری زمان کرد که به قول سدید رهبر معظم انقلاب، ایدئولوگ این نظام شد. بنای من از مطرح کردن، آن بوده است تا به این نوع اشکالات و استدلالات که از قضا از خود درون حوزه و از نهاد یک عالم کم نظیر برخاسته، نه از سوی دشمنان، دقت وافر شود و به آن اندیشیده شود و کاوش گردد تا از نقوص و معایب خطرناک رهایی حاصل شود. باز نیز تکرار می کنم نظرم را در عید فطر می گویم که متن آخوند آن روز پایان می یاید.


3- در سؤال سوم پرسیدی «مگر امام و مقام معظم رهبری و شهید بهشتی و آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله مصباح یزدی و عده ایی از بزرگان دیگر مطالب آخوند را مطالعه نکردند ؟قطعا مورد مطالعه قرار دادند اما در عین حال در ارتباط با حکومت آخوندی نظر موافق دارند وهیچ خدشه ایی وارد نکردند.» پاسخ من این است: من نمی دانم مطالعه شد یا نه. ولی بر فرض مطالعه، آیا این مُخلّ به بحث گذاشتن نظرات یک عالم دین، در دامنه است؟ تصوّر نمی کنم معتقد باشی اساسا" به بحث گذاشتن مباحث آخوند خراسانی در دامنه توسط دامنه بی فایده است. زیرا شما را فردی آزاداندیش و اهل خردمندی و به دور از هر نوع تحجّر و واپس گرایی می دانم.

قبلا" هم گفتم اگر بر فرض، همه ی فقیهان نسبت به تاسیس حکومت در عصر غیبت نظری واحد داشته باشند _که همه می دانیم ندارند_ باز نیز بی نیاز از مطالعه ی آراء مرحوم آخوند خراسانی نیستیم. من بارها شده است، کتابی را در طی چند سال، پنج شش بار خواندم، پس خواندن دیگران و یا ما، دلیلی نمی شود، موضوعی مهم را از دیده غَیب کنیم و آن را نادیده بگیرم. این را عیان کنم در این جا که شهید آیة الله مرتضی مطهری می گفت خیلی گشت تا دیوان شعر یزیدبن معاویه را در جایی پیدا کند تا بخواند که یزید با آن همه هرزگی و ستم بارگی و ظلم به عترت (ع) چه می اندیشیده است! بگذرم.


4- در پایان هم گفتی «ایشان (مرحوم آخوند خراسانی) موافق حکومت فقیه هست اما حکومت ایده آل مدِّ نظرش هست که همه از حکومت بهره مند شوند.» پاسخ من این است:


اولا" خرسندم رفتی مطالعه کردی.


ثانیا" ممنونم پس از مطالعه به نتیجه رسید رای خودت را دادی به این که از نظرت آخوند موافق تاسیس حکومت است.


ثالثا" من هم در عید فطر جمع بندی خودم را تدوین می کنم و یک تحلیل مفصل از استدلالات ایشان می نوسیم. بعون الله تعالی.

باز نیز از حضور ملموس و آگاهی بخش تان در این عرصه ممنونم. قم: دامنه. (دامنه دارابکلا)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد